Danmarks Radio klar med reklame på nett

Hvis styret i Danmarks Radio (DR) gir klarsignal, begynner den statlige kringkasteren med banner-reklame i 1999. NRK har selv varslet en kommersiell websatsing og mener at utviklingen i Danmark er illustrerende for hva som er i ferd med å skje blant public service-kanalene.

Ifølge danske Børsen overveier den danske rikskringkasteren å selge reklame på Internett, noe som vil være i strid med dansk lov, ifølge en representant for Kulturministeriets radio- og TV-kontor.

- Hvis styret gir grønt lys, går vi i gang med å selge banner-reklamer fra starten av 1999, sier sjefen for DR Online, Thomas Schmidt, til Børsen. Avgjørelsen fattes i november.

- Danmarks Radio ligger langt fremme og har organisert alle interaktive virksomheter inn i sin kommersielle avdeling, sier Eystein Ebeltoft, teknosjef i NRK Aktivum, til digi.no.

Kringkastingssjef Einar Førde har tidligere i år sagt at han går inn for to NRK-løsninger for web. Den ene halvdelen skal være ikke-kommersiell og støtte oppunder programdelen, den andre delen skal være en kanal for NRK Aktivum, statskringkasterens kommersielle datterselskap (se egen sak i høyre margen).

- Planene ligger klare og har gjort det lenge. Men vi må ha bredde i produktlinjen og ta hensyn til både tekst-TV, digital-TV og Internett, sier NRK-mannen som mener at konvergeringsprosessen allerde er i full gang. Det hele vil være et spørsmål om timing når planene skal implementeres, ikke minst med hensyn til hvilken stilling NRK har i mediebildet.

Ebeltoft mener imidlertid nordmenns rigide holdning til et rent NRK ikke er så rigid lenger.

- Folk er jo uansett så vant til å se sponsorplakater, til og med på TV. Vi kan se på det som skjer i Danmark som en illustrasjon på det som er i ferd med å skje - uten at det er sagt at det samme vil hende med NRK. Det overrasker ikke at public service-kanaler vil bruke Internett som en åpning på en del typer tjenester som de ellers ikke kan utnytte, sier han.

Ifølge det norske Kulturdepartementet er NRKs virksomhet på Internett ikke regulert under kringkastingsloven. Internett blir ikke regnet som allmennkringkasting etter lovens forstand. Det når ikke ut til allmenheten og er interaktivt, sa avdelingsdirektør Roy Kristiansen i Kulturdepartementet til digi.no i fjor høst (se egen sak i høyre margen).

Til toppen