Danner amerikansk annonseallianse på web

Over 400 ledende annonsører, webutgivere, reklamebyråer og teknologiselskap går sammen i en interessegruppe som skal øke annonseomsetningen på nettet. Noen av verdens største merkevareannonsører er initiativtagere til gruppen.

Storannonsøren Procter & Gamble bruker over 23 milliarder annonsekroner på verdensbasis per år (hvorav onlineannonser "kun" utgjør 92 millioner kroner). Forbrukerleverandøren har de siste dagen vært vertskap for seminaret the FAST Summit (FAST står for Future of Advertising Stakeholders).

Sammen med en annen storannonsør og konkurrent, Unilever, ble det tatt initiativ til en organisasjon på tvers av bransjene med det overordnede mål å gjøre mediekanalen mer tilgjengelig og ettertraktet blant forbrukerne og øke annonsevolumet i takt med dette.

Ifølge News.com skal interesseorganisasjonen kalles Fast Forward og vil inkludere andre interessegrupper som American Association of Advertising Agencies (AAAA), Internet Advertising Bureau (IAB), Association of National Advertisers (ANA) og Advertising Research Foundation.

ANA har gjort en undersøkelse som viser at 68 prosent av amerikanske bedrifter nå annonserer på nettet kontra 38 prosent i 1997. Problemet er at annonsørene legger igjen kun en liten andel av de totale annonsebudsjettene på web.

- Alle er vi nå i samme organisasjon, samlet rundt bordet og svært entusiastiske for å få muligheten over at internettindustrien kan komme sammen. Dette ville muligens ikke vært mulig for ett år siden, sier Rich LeFurgy, styreformann i IAB, den viktigste organisasjonen som representerer kommersielle nettsteder.

Til toppen