Danner super-nettsted

USAs ni største avisgrupperinger, deriblant New York Times, Times-Mirror og Tribune Company, går sammen om et nytt, felles nettsted; NewsWorks. Den nye "supersiten" blir en samling av de beste sakene fra hver av de ni avisene.

NewsWorks skal etter planen settes i drift innen utgangen av måneden, skriver CNET, som dermed spolerte prosjektledelsens håp om å hemmeligholde web-satsingen fram til D-dagen.

Ifølge beta-sidene, som iløpet av onsdagen ble fjernet etter at planene ble kjent, blir NewsWorks en tjeneste underlagt New Century Network (NCN). Dette er en gruppe tradisjonelle mediegiganter som har slått seg sammen for å generere annonseinntekter på web. Tidligere i år uttalte NCN-sjefen Lee deBoer seg i generelle vendinger om selskapets online-strategi, men uten å røpe detaljer i planene.

Den nye tjenesten kommer omtrent samtidig med at selskaper som Yahoo, CitySearch og Digital City lanserer sine egne web-tjenester med nyheter, underholdningsstoff og sport - satsinger som ventes å ta en ikke ubetydelig del av de tradisjonelle avisenes annonseomsetning. Også programvarelskaper som Microsoft og Pacific Bell er inne på samme spor.

De trykte mediene har vært kritisert for sin passivitet overfor web-annonsering, men NewsWorks er helt klart ett av de mer aggressive forsøkene. Lanseringen av tjenesten vil bidra til å høyne temperaturen flere hakk.

NewsWorks vil blant annet satse tungt på salg av nasjonale annonsekampanjer på vegne av avisene som er tilsluttet tjenesten. Dette dreier seg om over 100 aviser, ifølge beta-sidene som lå ute en kort stund - et antall som forventes å øke til 120 innen utgangen av året. Foruten nevnte New York Times, Times-Mirror og Tribune (Chicago Tribune), står Advance Publications, Cox Newspapers, Gannet, Hearst Corporation, Knight-Ridder og Washington Post oppgitt som eiere av NewsWorks.

Dette er utvilsomt en svært sterk allianse, som antakelig vil fenge mang en markedsfører: Her får annonsørene direkte tilgang til ett nett som inneholder noen av de sterkeste "lokalavisene" i hele USA. Og med verdensvevens største redaksjonelle team - bestående av over 25.000 journalister - overrasker det neppe noen at en fersk undersøkelse utført av markedsanalysefirmaet NPD, viser at aviser representerer noen av de mest populære stedene på Internett. De nevnte avisenes skriverier når anslagsvis 25 millioner husstander hver dag.

Ifølge CNET vil NewsWorks gjøre det mulig for annonsørene å målrette sine markedsbudskap mot spesifikke land, regioner eller byer. Annonser kan også linkes til en bestemt dags nyheter eller spesielle redaksjonelle seksjoner som korresponderer spesielt godt med annonsenes målgruppe. Annonsørene kan dessuten sponse konkurranser, spill og ulike undersøkelser.

Det som NewsWorks-grupperingen imidlertid ikke snakker så høyt om, er at nyhetene ikke vil bli lagt ut på Internett med en gang avisenes journalister er ferdige med sine saker, men vil være de samme som man vil finne i den trykte utgaven av de enkelte avisene. Dét er erfaringsmessig noe som mange "Internaut" kan styre sin begeistring for.

Til toppen