Dansk analog radiokamp

MTG, Bonnier, Aller-gruppen, SBS, Berlingske Officin og Danmarks Radio ønsker alle seg den fjerde landsdekkende radiokonsesjonen i Danmark. Det kan virke som om digitale radiokanaler ennå er et stykke unna.

Når den fjerde analoge radiokonsesjonen på reklamebasert radio i Danmark skal nå tildeles, er interessen stor hos de største mediehusene i Norden, melder den danske avisen Berlingske Tidende.

Modern Times Group (MTG) søker sammen med blant annet danske A-Pressen om konsesjon på det som de vil kalle Radio PS. Hovedvekten vil ligge på klassisk musikk, nyheter, sport og underholdning.


Det danske mediehuset Berlingske Officin som blant annet eier Berlingske Tidende og i en periode har vært inne på eiersiden av danske SOL, søker konsesjon sammen med papir-konkurrentene Jyllands-Posten og Politiken. De tre søker om å starte Radio 1 AS, som skal inneholde nyhetsstoff fra de tre avisene i tillegg til klassisk musikk.

Statskringkasteren Danmarks Radio (DR) har også søkt og hvis de får konsesjonen, vil radiokanalen ikke inneholde reklame. De satser på P2 Musikk og Kultur som skal være et supplement til eksisterende kanaler.
Scandinavian Broadcasting System (SBS) har også lagt inn en søknad gjennom radiokanalen P4. Kanalen har forpliktet seg til å spille minst 25 prosent dansk musikk i tillegg til at programflaten vil bestå av klassisk musikk og annen musikk samt nyheter.


Det svenske Bonnier-konsernets Bonnier Radio Danmark AS søker om konsesjonen til Radio Daisy. Aller-konsernet søker også konsesjonen sammen med det tyske selskapet Eurocast Rundfunk Beteilungs GmbH.

Da den siste norske, radiokonsesjonen ble tildelt høsten 1999 var det for en digital kanal, og da var det Aller-konsernet som kunne gå seirende ut i samarbeid med SBS og PeSju Kristen Riksradio.

Den danske Radio- og TV-nemden skal fatte en avgjørelse innen 1. juli i år, slik at sendinger kan starte i 2002.

Til toppen