Dansk mobilmarked i stagnasjon

Det danske mobilmarkedet har knapt økt med 100.000 abonnenter i år, noe som langt fra er nok for de to nye mobiloperatørene, svenske Telia og franske Mobilix. Optimismen i markedet har forsvunnet og operatørene har dempet forventningene.

Verst er det for de to nye operatørene, Telia og Mobilix, som begge har investert milliarder i nye mobilnett. Begge selskapene er avhengig av suksess i markedet for å kunne bære kostnadene med infrastrukturen. Mobilix forlenget inntjeningstiden på sitt mobilnett fra fire til åtte år allerede i vår, mens Telia måtte relansere hele sin mobilkampanje, fordi selskapet rett og slett solgte for dårlig i starten.

Nå anslår John Strand og Michael Moesgaard i Andersen Management at det ikke er solgt flere enn vel 100.000 nye mobilabonnement siden årsskiftet, basert på salget av nye terminaler, skriver danske Computerworld. Dette gir totalt vel 1,6 millioner mobilkunder. Begge de nye operatørene har basert seg på høye salgstall og et utgangspunkt om at Danmark vil ha 3,5 millioner mobilkunder om få år.

Enkelte kilder antyder til og med et redusert dansk mobilmarked i år på opptil et par prosent. Prisene er i å fall ikke problemet for de er blant verdens laveste.

Så langt (etter at Danmark fikk hele fire mobiloperatører) har ikke det danske markedet opplevd mobilterminaler til én krone, og de to nye operatørene tror heller ikke det er veien å gå. 20 prosent av kundene står for 80 prosent av samtalevolumet, noe som betyr at 80 prosent av kundene står for 20 prosent av volumet. Sistnevnte gruppe er den typiske mottaker av enkronestilbud, men er ikke kunder operatørene tjener så særlig med penger på.

Telia har hatt et visst gjennomslag i bedriftsmarkedet men ikke nok, ifølge selskapets informasjonsdirektør, Thomas Boe Bramsen.

Ifølge Moesgaard Andersen kan det stagnerende danske mobilmarkedet ha noe med danskenes sosiale atferd å gjøre, som ikke er forenlig med å snakke mye i mobiltelefon.

Til toppen