Dansk netthandel kaster inn håndkleet

Den høyprofilerte netthandelen Gubi.com, som selger klær på nettet, er til salgs. Gründeren vil gi seg mens leken er god og håper at noen vil ta over hjertebarnet. Selskapet har penger til å drive på sparebluss frem til årsskiftet.

I fjor sa man at det ikke var grenser for hva man kunne selge på nettet. Klær måtte være en ypperlig vare for eksempel ... Men nå kommer problemene.

Forrige uke kom meldingen om at svenske Dressmart var på vei til konkurs. Hvis ingen ting skjedde ville den gjeldsbefengte netthandelen stenge dørene og melde oppbud. Da den svensk-britiske nett-tjenesten boo.com, som skulle hjelpe folk til å finne stilige klær på nettet, måtte selge restene tidligere i år, ble det ikke lenger lett å være kleskremmer på nettet.
Les om klesfadesene:
Dressmart.tom for penger
Totalkollaps for Boo.com
Dette har også den danske netthandelen Gubi.com erfart, melder Jyllandsposten. Selskapet fikk tidligere i år en kapitalinnsprøytning på 50 millioner kroner, og en storstilt internasjonal ekspansjonsplan ble lagt. Men siden det har risikovillig kapital svunnet hen i markedet.


Nå velger Gubi.com å gi seg mens leken enda er god. Selskapet har penger til å drive på sparebluss ut året, og utsiktene til å hente inn mer penger i dagens marked er mildt sagt minimale.

Motehuset som gründer Jacob Gubi Olsen en gang planlagte er nå for salg, og i følge den danske avisen Jyllandsposten skal flere være interessenter til selskapet. Blant annet skal en detaljist, samt to internasjonale Internett-selskaper være interessert i å overta selskapet.

Gründeren selv, Gubi Olsen, legger ikke skjul på at det var Dressmarts betalingsstopp som satte en støkk i han.

- Dressmart var utpekt som den bedriften som gjorde alt riktig. Vi hadde en dialog med selskapet i februar, og de regnskapene jeg så viste at de ville ha penger til å dekke sine utgifter i to år fremover. Nå tror jeg at vi er en del av en industri som vil få svært vanskelig med å overleve, sier Gubi Olsen til den danske avisen.

- Tidene har endret seg. Bransjen skal vise profitt, og etableringskostandene er store. Hvis man skal overleve i dag må man ha volum sier Olsen, som om ikke lenge blir handelsløs kremmer.

Til toppen