Dansk-pakistansk bokhandler i hælene på Amazon

Har du mer penger enn du trenger? Sjekk dette investeringsobjektet: To pakistanske familier har sikret seg Amazons distribusjonsapparat, og i det stille bygget opp en ny dansk nettbokhandel som allerede tilbyr over 400.000 utenlandske titler.

Computerworld Danmark stiller spørsmålet: "Hvad har verdens mest kendte Internet-butik, boghandlen Amazon.com, som to pakistanske familier i henholdsvis Valby og på Vesterbro ikke har?"

Svaret er et kjent navn, en børsverdi på 152 milliarder kroner og en base på 6,2 millioner kunder...

Men de pakistanske kremmerne, med Najmi Rafiq i spissen, er ikke tapt bak en vogn. Med en investering på beskjedne 300.000 kroner har de bygget opp en dansk web-bokhandel, Webhut (se peker til nettstedet nedenfor eller i margen til høyre, red.anm.), som om kort tid kan reklamere med et like stort boktilbud som nettopp Amazon: To millioner utenlandske titler.

Webhut - "vevshytta" på norsk, løst oversatt - har nemlig inngått avtaler med akkurat de samme distributørene som Amazon. Dermed blir Webhuts database automatisk og fortløpende oppdatert med Amazon-distributørenes databaser.

Slik har Webhut på rekordtid klart å bygge opp en database bestående av 400.000 boktitler, langt flere enn det svenske Bokus, som nylig etablerte seg i Danmark, reklamerer med, skriver Computerworld Danmark.

Rafiq og hans to kumpaner satser først og fremst på IT-relaterte bokutgivelser. Begrunnelsen er enkel: IT-folk har generelt også tilgang til Internett. Samtidig lover ildsjelene bak Webhut å være både billigere og minst ti dager raskere med levering enn de tradisjonelle bokhandlerne på bøker som bokhandlerne ikke har på lager.

Webhut forsøker også å matche Amazon på pris, selv om den danske nettbokhandelen må legge på 25 prosent i moms på prisen ut til kunde. Mye av dette tar Webhut igjen på billigere fraktkostnader - i det minste på det danske og nær-europeiske markedet. Danskenes betalingsløsning er dessuten mer fleksibel - du trenger ikke å bruke kredittkort, men kan bestille og betale bøker over giro eller postoppkrav.

Rundt 200 kunder har foreløpig besøkt Webhut - de fleste fra universitetsmiljøer som har sett annonser for nettbokhandelen i skoleblad og på plakater. Kundenes ordre blir ekspedert fra Najmi Rafiqs hjem, der de utenlandske distributørene sender bøkene til. Webhut har så langt klart seg uten lån, men med et budsjett det første året på én million kroner vil det bli behov for en kapitalinnsprøytning ganske snart.

- I første omgang forsøker vi å få private investorer, for vi vil gjerne ha folk som tror på idéen, sier Rafiq til Computerworld Danmark.

Webhut er ikke den eneste nettbutikken som utfordrer Amazon. Men der Webhut gjør det på renhårig vis, ved å samarbeide med de samme distributørene som Amazon, velger andre å surfe på Amazons kjente merkenavn.

Et eksempel er den amerikanske nykommeren Buy.com, hvis forretningsidé er å tilby produkter via Internett til under kostpris. Rabatten, og vel så det, vil Buy.com hente inn med annonseinntekter. Buy.com går så rett i strupen på sine mer profilerte konkurrenter ved å registrere domenavn som 10percentoffamazon.com (ti-prosent-billigere-enn-Amazon), 10 percentoffreel.com, 10percentoffegghead.com osv.

Disse domenenavnene er ennå ikke tatt i bruk, men Buy.com-sjef Scott Blum sier til Los Angeles Times at "domenene vil bli brukt, de er en del av vår markedsføringsplan".

Til toppen