Dansk reklame-påtvinger slår an

Et dansk konsept hvor TV-reklamen kan tvinge brukerne inn på bestemte nettsider er i ferd med å slå an i utlandet. Nå pågår avtaleforhandling med dataprodusentene IBM og Compaq om å legge inn programvaren som standard i alle deres nye maskiner.

Konseptet kan medføre at omfanget av reklame-spam fra annonsører kan bli forsterket. Men, det kan også bety en bedret service til brukeren i forbindelse med for eksempel TV-programmer som involverer interaktivitet og brukerkontakt.

Rent praktisk krever systemet at både TV og PC står på, og PC'en må være koblet til Internett. I tillegg må programvaren WebChoice være installert på PC'en, og dette er gratis fra ITEs hjemmeside. Samtidig må datamaskinen være i stand til å oppfange lydsignalet, noe som gjøres ved hjelp av en kabel som forbinder de to apparatene eller ved å installere en mikrofon i PC'en, skriver den danske avisen Jyllands-Posten.

Ved nedlasting av programvaren blir brukeren stilt en rekke spørsmål knyttet til demografi og interesser, og denne informasjonen skal danne grunnlag for hvilke reklamer brukeren skal bli eksponert for gjennom WebChoice.

Det er det danske selskapet Interactive Television Entertainment (ITE) som står bak konseptet hvor ideen er å overstyre brukerens egne valg av sider på Internett, mens TV-en står på. I for eksempel en TV-reklame blir det avgitt et bestemt lydsignal som er designet til å aktivere bestemte nettsteder slik at disse automatisk åpnes hos brukeren.

Ifølge Jyllands-Posten forhandler ITE med IBM og Compaq om å få lagt inn programmet som standardutsyr i alle deres nye datamaskiner.

digi.no skrev i mai i fjor om det danske konseptet hvor en lyd i en TV-reklame skrur på PC'en i samme hjem,.
Les:
TV-reklame skrur på PC-en

Men selve ideen er over fem år gammel, og stammer fra ITEs direktør Ivan Sølvason. Nestléreklamen for den nye iskremen Maxibon, var i fjor den første bedriften som prøvde ut konseptett.

Siden verdenspremieren i fjor har blant annet den landsdekkende russiske TV-kanalen THT tatt i bruk teknologien i forbindelse med seer-konkurranser under filmvisninger. Både i Irland og USA er programmet i bruk. Flere amerikanske TV-program benytter teknologien, blant annet serien "Wild Wild Web" som omhandler ukens beste og mest underholdende nettsider.

I tillegg er ITE også i forhandlinger med de store amerikanske TV-selskapene CNN og CBS om å innføre WebChoice på deres programmer.

Til toppen