Dansk Supermarked starter eget mobilselskap

Dagligvaregiganten Dansk Supermarked vil ikke lenger bare videreselge andres løsninger.

Ifølge epn.dk har dagligvaregiganten Dansk Supermarked planer om å kaste seg over det hurtig voksende mobilmarkedet. Dansk Supermarked eier blant annet Bilka, Føtex, Netto og A-Z, som allerede i dag videreselger kontantkort med tellerskritt og mobilløsninger fra andre selskaper.

Men nå vil Dansk Supermarked selv kapre kunder med sitt eget mobilselskap.

Telenanalytiker John Strand sier til epn.dk at dagligvarekjeden har gode sjanser til å lykkes ettersom de har et stort volum med kunder og drahjelp til markedsføring.

I Norge har vi et tyvetalls mobilaktører hvorav Telenor, NetCom og Nordisk Mobiltelefon har landsdekkende nett, mens resten leier nettkapasitet.

Teleanalytiker Tore Aarønæs sier til digi.no at vi kan forvente et tilsvarende utspill i Norge som i Danmark, selv om markedet allerede er sterkt skviset.

– Vi har lenge ventet på en slik konkurranse. Det er fullt mulig for ikke-telekomaktører å lansere mobiltjenester. I Danmark er det dagligvarekjeden, men det kan likegod være en bank, NAF, sportsbutikk eller kirken for den slags skyld som tilbyr mobile produkter og tjenester, sier Aarønæs til digi.no.

Han mener all virksomhet som tilbyr salgsvirksomhet eller tjenester på steder med stort volum, altså mange mennesker, kan lykkes med salgs av mobiltjenester.

Aarønæs tror det er mobilaktører som kan skille seg ut med genuine tjenester som vil vinne. Dagligvarekjeden kan vinne på volum, mens TDC-eide Telmore som nå har etablert seg i Norge, vinner på lave priser med kunder fra Internett.

Andre igjen tilbyr såkalte hybride løsninger der man kan snakke over WLAN der det er trådløst og over GSM når det ikke er i WLAN-soner.

Han tror også aktører som Telmore og Tele2 med såkalte MVNO-avtaler som innebærer at de investerer i Telenors mobilnett, men som har egen infrastruktur og egne tjenester med inntekter fra og til utlandet kan ha større sjanser for å lykkes.

Til toppen