Dansk UMTS-vekst gir signaler

På ett år har 3 i Danmark gått fra nesten null til 124.000 kunder på sitt UMTS-nett.

Prosentvis blir veksten svært imponerende, men det er meningsløst å regne prosenter når kundegrunnlaget til UMTS-selskapet 3 startet på 3.425 danske abonnenter i 2004. En økning til 124.647 bør likevel være nok til å få TDC til å fremskynde satsingen på UMTS. I motsetning til Telenor har nemlig den tidligere danske tidligere telemonopolisten ikke åpnet sitt tredjegenerasjons mobilnett ennå.

– Den store kundetilstrømningen, vårt brede tilbud av gode 3G-telefoner og tilbudet av 3G-innholdstjenester viser at det danske markedet er modnet det siste året, og i høy grad er klart for 3G, sier 3s sjef i Danmark, Jesper Weng.

3 dekker 70 prosent av Danmarks areal, noe som ikke må blandes sammen med de norske kravene, som knyttes til 76,5 prosent av folks bosteder, ikke landets areal.

Teleanalytikeren John Strand er likevel ingen stor beundrer av 3. Han har lenge ment selskapet får til lite i forhold til hvor mye penger de bruker.

– Det interessante er ikke hvor mange kunder de har fått, men hvor mye det har kostet å få kundene, sier han, og viser til store kampanjetilbud og sponsing av telefoner, samt penger igjen for gamle GSM-telefoner.

3 mener at de ikke har brukt mer per kunde enn GSM-operatørene gjorde på 1990-tallet, og hevder de vil ha et positivt driftsresultat i 2005 i Danmark.

I løpet at 2005 vil også TDC lansere sin UMTS-tjeneste. Telia har også lisens til å bygge nett.

3 har også lisens på å bygge UMTS-nett i Norge, men har ingen krav på å bygge ut før 2009. Det norske markedet kan dermed fort bli ganske annerledes enn det danske. Hvis ikke 3 bygger ut fort, vil vi ikke ha noen operatører som kan gå like aggressivt ut og sponse telefoner, uten å bekymre seg for å spise av sitt eget kundegrunnlag på GSM.

Til toppen