Danske aviser danner felles nettselskap

Berlingske Tidende går sammen med fire andre danske aviser og danner Danmarks svar på Schibsteds Finn-side.

De danske avisene Berlingske Tidende, Fyens Stiftstidende, Nordjyske Stiftstidende, Århus Stiftstidende og JydskeVestkysten, slår sammen sine stillingsdatabaser og danner et eget nettselskap. Mediekonsernet Berlingske Officin eier 50 prosent av JydskeVestkysten og 35 prosent av Århus Stiftstidende.

Det nye, felleseide selskapet har fått navnet Metropol Online, og det er i praksis jobdanmark.dk og jobZonen.dk som har fusjonert, melder Berlingske Tidende. Målet med internettsamarbeidet er at alle avisene kan tilby sine stillingsannonser til enda flere lesere når annonsene blir en integrert del av en stor og landsdekkende jobbtjeneste.

Joachim Malling, som er sjef for mediekonsernet Berlingske Officine, sier til BT at utviklingen av en nettbasert jobbtjeneste som er tett integrert med avisene er et naturlig ledd i selskapets ambisjoner om å skape et "multimedialt stillingsmarked".

- Uansett hvilket medium folk velger for å søke jobb, vil vi kunne tilby kandidaten et bredt utvalg av stillinger. Vi tilbyr nå stillingsannonser gjennom aviser, Internett og mobiltelefoner, uttaler Malling i BT.

I forbindelse med samarbeidet har jobZonen også fått en overhaling, både teknisk og designmesig. I tillegg til stillingsannonsene tilbys nyheter og brukerne kan stille spørsmål til eksperter på arbeidsmarkedet. Modellen er svært lik Schibsteds nettsatsing, Finn.

Les mer om Schibsteds Finn her:


FINN jobb i siget
Schibsted etablerer teleselskap
Brukerne finner fram til FINN.no
Schibsted blar opp 40 PR-millioner for FINN

Til toppen