Danske aviser går etter TV 2 på Internett

Danske Dagblades Forening har fått danske myndigheter på banen for å undersøke om lisensfinansierte TV 2 driver ulovlig virksomhet på Internett.

Det danske nyhetsbyrået Ritzau skriver at det er ulovlig for danske TV 2 å bruke lisensmidler til å finansiere annet enn radio- og TV-virksomhet.

De danske dagsavisene har bragt temaet på banen overfor danske myndigheter og fått de såkalte statsrevisorene til å be den danske utgaven av Riksrevisjonen til å undersøke om lisenspenger blir brukt til å subsidiere Internett-utgaven til TV 2.

Avisene mener at en subsidiering blant annet kan innebære en konkurransevridning til fordel for TV-kanalen hvor kanalen kan dumpe annonseplasser billig på web . I så fall vil det gå utover avisenes egen rubrikkannonsering.

Den konservative statsrevisor Hans Engell sier til Ritzau at det ikke er mulig å se ut fra TV 2s regnskaper hvordan tilstanden til Internett-virksomheten er. Han mener videre at dagsavisene legitimt stiller spørsmålene for ikke selv å bli utsatt for urettferdig konkurranse på markedet for rubrikkannonsering.

Til toppen