Danske Banks IT-systemer igjen i normal drift

Forrige ukes datasammenbrudd hos Fokus-eier Danske Bank er nå et avsluttet kapittel. Dette var feilen:

Danske Bank er i ferd med å analysere årsaken til det uakseptable IT-havariet, og banken varsler at det så fort som mulig vil bli sendt ut en fyllestjørende pressemelding om hvorfor bankens datasystemer falt ned og ble utilgjengelig i over en uke.

Direktør Hans Erik Mørk i den Danske Bank kan imidlertid fortelle at feilen som oppsto forrige mandag startet med at power-enheten til bankens datadisker falt ned.

- Da det etterpå skulle kjøres datagjenoppretting på diskenheten oppsto det en feil i databaseprogramvaren (DB2), forklarer Mørk til digi.no.

Den Danske Bank opplevde også store tekniske problemer for vel tre måneder siden. Også da var det ifølge Mørk diskproblemer, men da skyldtes det en feil i mikrokoden på diskenheten.

Det er IBM som er leverandøren til Danske Banks datadriftsselskap. Danske Bank er faktisk IBM Danmarks største enkeltkunde. Banken legger ifølge Dagbladet Børsen igjen i hvert fall en halv milliard kroner hos IBM, som samlet omsetter for rundt 7,7 milliarder kroner i året.

IBM har allerede betalt erstatning for Danske Banks IT-havari i november, og "nå starter en ny erstatningssak", sier Hans Erik Mørk til Dagbladet Børsen.

Den danske næringslivsavisen antyder i dag at Danske Bank har tapt omlag 10 millioner kroner på datasammenbruddet. I tillegg kommer eventuelle erstatningssaker overfor rammede kunder. Banken regner med å ha oversikt over alle kostnader nedetiden har medført først om en måneds tid.

Informasjonssjef Mari Dotterud i Fokus Bank, som eies av Danske Bank, fortalte til digi.no fredag at over 200.000 personkunder og 30.000 bedriftskunder ble rammet av datatrøbbelet også i Norge.

Les hele saken her.

Til toppen