Danske medier velger norsk betalingsløsning

Danmarks største mediehus og Internett-portaler undertegnet tirsdag en intensjonsavtale om å benytte DnB/NetAxepts tekniske løsning for mikrobetaling på Internett. Konsortiet støttes av danske Accenture.

Avtalen er det første skrittet på veien til at deler av det danske Internettet gjøres om til betalsone allerede fra midten av mars.

Det avgjørende for danskenes valg av Netaxept-løsningen er at konsortiets øvrige medlemmer, danske Accenture og Den norske Bank AS ga en tyngde og troverdighet som var vanskelig å matche. Samtidig har de inngående erfaringer fra det norske marked og nettbetalinger, sier Rune Bech, som til daglig leder danske TV 2 Interaktiv i en pressemelding.

Over 30 norske, danske og internasjonale virksomheter deltok i anbudsrunden, deriblant Shahzad Ranas selskap subClearing.

I alt er 48 danske mediebedrifter omfattet av nettbetalingssamarbeidet, som er kommet i stand for å demme opp mot teleoperatører og andres forsøk på å spise seg inn i medievirksomhetenes verdikjeder og kundeforhold. Det er bransjeforeningen FDIM (Foreningen af Danske Internetmedier) som har vært spydspissen i arbeidet med å finne frem til en felles betalingsløsning.

Den danske løsningen skal innebære at nettbrukerne, leserne, kun behøver å registrere seg en gang for å kunne kjøpe inhold og tjenester på alle nettsteder som er tilknyttet FDIM-systemet. Blant deltakerne er Jubii, SOL, TV 2, Jyllands-Posten, Berlingske Tidende og Politiken.

Til toppen