Danske Mobilix: - Norsk chat ekstremt streng

Når danskene kommer etter med chat på tekst-TV, er det med adskillig slakkere tøyler enn den norske motparten. - Vi vet at det er mange unge mennesker som chatter, og skal dette ha effekt, må de få utvikle seg på sine egne premisser, sier produktsjef hos den danske mobiloperatøren Mobilix, Martin Svensson.

Denne uken startet Danmarks Radio opp forsøk med chat på tekst-TV. Norske TV2 var den første TV-operatøren som startet opp denne formen for interaktiv kommunikasjon (se tidligere digi.no-sak i margen til høyre).

Den unge, danske teleoperatøren Mobilix har inngått samarbeid med statskringkasteren Danmarks Radio (DR) om denne tjenesten. Inspirasjonskilden til tjenesten var den norske motsatsen, medgir Mobilix.

- Vi har fått idéen fra NetCom, etter et seminar der de fortalte om denne tjenesten. Vi er en relativt ny aktør på markedet, og har kun 120.000 kunder, så vi har ikke store forventninger til trafikk, sier produktsjef Martin Svensson i Mobilix. I løpet av den første uken i operativ drift, har 700 av Mobilix' kunder registrert seg som brukere av chatten. Denne uken planlegger Mobilix å sende ut en brosjyre om tjenesten til alle sine kunder for at disse skal få vite om tjenesten.

Selv om idéen er hentet fra Norge, har danskene ikke adoptert de relativt strenge reglene TV2 har satt for bruken av den norske tjenesten.

- I Norge er dere ekstremt strenge. Vi ber brukerne respektere anonymiteten, og man må overholde dansk lov. Det har vært to-tre tilfeller hvor vi har brutt inn og utestengt noen. I et tilfelle fikk en person først én dags utestengelse for å forsøke å ødelegge chatten. Vedkommende sendte den samme beskjeden om og om igjen, derfor ble han til slutt utestengt for tre uker, forteller han.

Svensson utelukker ikke at reaksjonsformene kan endres etter hvert, siden det ikke er endelig bestemt hvordan tjenesten skal fungere.

- Tjenesten er på forsøksstadiet, så vi må prøve ut hva som fungerer. Men de norske reglene er litt for strenge. Derfor har også den norske tjenesten preg av å være mer en bulletin-board. Vi vil skape mer dialog, sier Svensson.

Foreløpig ser det ut til at chatten på side 588 på DR-chat bærer like mye preg av bulletiner som den norske tjenesten - dialogene lar vente på seg. I likhet med den norske tjenesten, er det ikke tillatt med kjøp og salg, men det er ikke ulovlig med "kobling", slik det er formulert i TV2-reglene.

- Vi vet at det er mange unge mennesker som chatter, og skal dette ha effekt, må de få uttrykke seg på sine egne premisser, sier Svensson.

Per i dag er det kun Mobilix-kunder som kan bruke tjenesten, men i følge Svensson kan det bli snakk om å utvide antall teleoperatører som samarbeider om tjenesten.

- I første omgang er det kun Mobilix-kunder som har tilgang. Men DR har rimelig store ambisjoner med tjenesten. De ønsker å integrere chatten i TV-program og bruke interaktiviteten aktivt. For eksempel i ungdomsprogram kan man kjøre chat parallelt med sendingen, sier han.

Mobilix har ikke de store forventningene til at pengene kommer til å renne inn, siden kundegrunnlaget deres er så lite.

- Vårt mål er "image building". En sjov' ting med lanseringen av chatten, er at bruken av våre informasjonstjenester steg med 100 prosent i etterkant av lanseringen. Det gjaldt både bruk av tekstmeldinger, tjenester som "ring inn og få en vits som tekstmelding" og liknende. Vi lager spennende tjenester for å posisjonere oss, forteller Svensson.

I Danmark koster det rundt 50 øre å sende tekstmeldinger. I Norge koster det mellom én og halvannen krone.

Til toppen