Danske molbo-telefoner

Vel 300 sakesløse danske mobilkunder må skifte ut sine telefoner etter at et parti apparater med samme identifikasjonsnummer er solgt på det danske markedet.

I begynnelsen av august fikk 300 mobiltelefonabonnenter hos Sonofon og Tele Danmark Mobil stengt sine abonnement fordi de benyttet apparater som var meldt stjålet. Det hjalp lite eller ingenting at samtlige kunder hadde skaffet seg sine telefoner på legal måte, fordi apparatene var del av et parti på 595 klonede telefoner - mobiltelefoner som er blitt modifisert så de har fått samme identifikasjonsnummer.

Da én av disse telefonene ble meldt stjålet og dermed sperret ute fra mobilnettet, rammet dette alle de andre telefonene med samme ID-nummer...

Mobiltelefonens identifikasjonsnummer - det såkalte EMEI-nummeret - må ikke forveksles med selve telefonnummeret, men er en kode som identifiserer hvilket apparat det ringes opp fra på mobilnettet. Dette nummeret har heller ingen ting å gjøre med registreringene av abonnentens samtaler, som styres av telefonens individuelle SIM-kort. Så selv om de vel 300 uheldige mobilkundene har ringt fra apparater med samme EMEI-nummer, er kundenes telefonbruk blitt korrekt registrert ut fra hvert enkelts SIM-kort.

EMEI-nummeret brukes blant annet i tilfeller der mobiltelefoner meldes stjålet til politiet. Ved å legge ut dette nummeret på det internasjonale EMEI-registeret kan den aktuelle telefonen ikke brukes i land som er tilknyttet registeret - hvilket gjelder de fleste land som tilbyr mobiltelefoni basert på GSM-standarden.

Hvordan kunne så dette skje? Ifølge Tele Danmark Mobil viser det seg at de klonede telefonene, som er av typen Nokia 1611, alle som en er solgt gjennom forhandlerkjeden BlueTel, som hadde skaffet til veie 595 mobiltelefoner fra den tyske mobiltelefongrossisten Astoria Telecom GMBA. Astoria hadde på sin side kjøpt telefonene gjennom et spansk datterselskap, som "glemte" å opplyse at samtlige apparater hadde samme EMEI-nummer.

Endringen av telefonene ble gjort av en spansk mobiloperatør, som hadde leid ut mobiltelefoner og SIM-kort sammen. Hensikten med det var å forhindre at de utleide telefonene ble benyttet med SIM-kort fra andre mobiloperatører (som dermed også ville fått trafikkinntektene).

BlueTel har nå kontaktet sine kunder som har kjøpt klonetelefoner og tilbyr dem en ny telefon.

Til toppen