Dansker ignorerer SMS

De danske mobiloperatørene er så opptatt av å skaffe seg nye kunder til at det går ut over utviklingen av nye tjenester til eksisterende kunder. Mens SMS er helt normalt i Norge, med et utall av tjenester, er det bare nyetablerte Mobilix som har satset på dette som en ny tjeneste til sine kunder på det danske mobilmarkedet.

Teleanalytiker i Strand Consult, John Strand, sier til digi.no de danske mobilselskapene går glipp av millioninntekter når selskapene ikke gir tilbud om SMS-tjenester. Beregninger han har gjort tilknyttet Telenors Nomade og Telias DOF, der en også kan lese SMS-meldingene på Internett, ga inntekter i 1998 på 215 millioner kroner, en økning fra året før på 87 millioner kroner.

Strand har laget rapporten om SMS og delt den ut gratis til de nordiske mobiloperatørene i et forsøk på å få de danske mobiloperatørene på banen.

- Operatørene er fullt opptatt med å skaffe nye kunder til tjenestene sine, uten å tenke på at en skal ta vare på sine eksisterende kunder, sier Strand, som gjør et unntak for Mobilix som er den av de danske operatørene som har satset på dette.

De to millioner danske mobilkundene må med andre ord nøye nøye seg med å snakke, unntatt de noe over 100.000 Mobilix-kundene

Sonofon, Telia Danmark og Tele Danmark Mobil med 1,8 millioner kunder, tilbyr til sammenlikning nesten ingenting. Bare Sonofon tilbyr informasjon fra Danmarks Meteorologiske Institut.

- Det virker som en er raskere ute med å ta i bruk de nye mulighetene i Norge enn vi er her i Danmark, sier Strand.

I et forsøk på å få de danske operatørene på banen har Strand selv etablert en tjeneste som gjør at alle dansker i en måned kan sende gratis tekstmeldinger til sin mobiltelefon, knyttet til ni ulike tjenester, som inkluderer vitser og TV-programmer.

Innholdet er stilt til rådighet av Egmont Online fram til 25. mars.

Til toppen