Dansker skal lage PC-ballade

Den danske Skandinavia-avdelingen av PC-katalogselskapet Multiple Zones - PC Zone, Corporate Zone, og Mac Zone - skal inn å krige i det norske PC-markedet. Men Mac-markedet har ikke danskene noe tro på.

Danskene er vant til meget pressede marginer fra hjemlandet og har tenkt å bruke konkurransedyktigheten til å utfordre en aktør som Microwarehouse.

- Det er gode tider i Norge og bransjen tjener godt. Vi skal lage tilby varene litt billigere og lage litt ballade i det norske marked, sier nordisk marketingsjef i Mac Zone PC Zone AS, Carsten Bank-Mikkelsen til digi.no.

Selskapet etablerer et norsk selskap - Multiple Zones Norway AS - den 1. november. Fem selgere og et norsk varelager skal være på plass i løpet av november. Multiple Zones Norway skal sende ut 50.000 kataloger i november og har budsjettert med en omsetning på 30 millioner kroner i 1998.

Det er PC Zone - rettet mot konsument og småbedriftsmarkedet - som vil være i drift først. I løpet av april 1998 vil selskapet dra i gang Corporate Zone som dekker bedriftsmarkedet mot storkunder. Derimot har selskapet ingen tro på det vil bli noen norsk Mac Zone.

- Mac-markedet i Norge er på to til tre prosent av PC-markedet og er derfor ikke særlig interessant, sier Bank-Mikkelsen. - Skulle vi ta feil er det meget fort gjort å sette opp Mac Zone.

Selskapet selger og markedsfører seg primært via kataloger som sendes ut på samme måte som Microwarehouse. Multiple Zone vil også ta i bruk mer Internett-teknologi for å nå sine mål.

- Vi har en AS/400 maskin for hele Norden, og vi vil legge et web-grensesnitt mot den slik at kunder kan sjekke priser, tilgjengelighet og bestille varer direkte over Internett. Dette vil være i gang i løpet av første kvartal 1998, i følge Bank-Mikkelsen.

Multiple Zone har skandinavisk hovedkontor i Århus, Danmark og vil - etter oppstart i Norge - være tilstede i Danmark, Sverige og Norge. Selskapet regner med en omsetning på 200 millioner danske kroner i 1998. Hvert land har eget varelager og salgsoperasjon, mens markedsføring vil bli styrt sentralt fra Danmark. Datadistributøren Ingram Micro vil være hovedleverandør for det nystartede selskapet.

Til toppen