Dårlig med programvare for flere kjerner

Microsoft advarer nå bransjen og kundene - fremdeles gir flerkjerne-brikker lite utbytte.

Gartner Group advarte på slutten av fjoråret om at flerkjerneprosessorer kan koste kundene dyrt, fordi mange selskaper tar betalt per kjerne, uten at effekten dobles når man går fra en til to kjerner. Effekten kan være femti prosent økning i ytelsen, eller mindre, advarte Gartner.

Svaret fra flere i bransjen var den gang at applikasjoner skrevet for én kjerne kanskje ikke går fortere i det hele tatt, mens applikasjoner skrevet for flerkjerneprosessorer kan gi minst 80 prosent økning i ytelse. Tallene vil variere.

Nå advarer Microsoft om at programvarebransjen er dårligere forberedt på overgangen enn mange i maskinvarebransjen tror, melder Arstechnica.com.

- Jeg kommer fra programvareverdenen, og vi må snakke sammen, var åpningsreplikken til programvarearkitekt Herb Sutter fra Microsoft, som i går holdt en presentasjon for In-Stat/MDRs prosessorforum.

    Les også:

I forsamlingen satt det hovedsakelig maskinvareingeniører, og Sutters påstand var at selv om programvarebransjen vet de må over på flerkjerneprosessorer, er det få som er klare for å skrive parallellisert, multitråd-programvare. Programmene må skrives slik at oppgavene kan brytes opp i mindre underoppgaver som kan kjøres parallelt.

- Gratisturen er over, sa han, med henvisning til at man ikke lenger bare kan skrive programmer som før og regne med at nye prosessorer vil gjøre at de går raskere. Forsøk på å øke hastigheten med bare én kjerne har foreløpig møtt veggen, og løsningen har blitt flere kjerner.

Sutter har selv en sentral oppgave når det gjelder overgangen til flere kjerner. Microsoft er nemlig klare til å lansere Xbox 360 til julesalget, og denne maskinen vil ha en prosessor med tre kjerner. Microsoft har dermed en sterk egeninteresse i at de som utvikler spill, lærer seg å utnytte deres nye maskinvare best mulig og lager mest mulig spektakulære spill.

Sutter leder Concur Project, en intern utviklingsgruppe i Microsoft, som skal prøve å løse en del av programmerernes utfordringer gjennom maskinvaretilknyttede løsninger.

Til toppen