Dårlig produktomtale ble borte

- Ikke et forsøk på skjule noe, ifølge Komplett.no.

«Ole» kjøpte i fjor seriekoblede røykvarslere hos Komplett.no. Etter å ha blitt plaget av flere falske alarmer om natten, gikk han tilbake for å se etter veiledning i nettbutikken.

Der oppdaget han at flere hadde samme problem. Her har kundene selv regelrett slaktet produktet. Godt at Komplett ikke lenger fører denne røykvarsleren, tenkte vår tipser.

"Denne varen finnes ikke lenger i vårt sortiment", oppgir de.

Overraskelsen var stor da kunden fant nøyaktig samme produkt, Housegard KD101-LF, på en annen side i samme nettbutikk, men da uten brukeranmeldelser.

En glipp eller er det vanlig praksis hvis et produkt selger dårlig på grunn av elendige omtaler fra kunder, spør han seg.

- Jeg skjønner godt at det reageres på dette, sier Komplett.no-sjef Anton Hagberg til digi.no.

Det aktuelle produktet ble fjernet fra sortimentet deres i fjor, og er senere erstattet av en ny modell som ikke skal ha problemer med falske alarmer, forklarer han.

Uheldigvis har den utbedrede versjonen nøyaktig samme modellnavn.

- Det har ikke vært et forsøk på å gjemme vekk dårlige produktanmeldelser. Vi legger ut alle tilbakemeldinger, med mindre ordbruken inneholder usømmelig språk eller banning. Produktet har samme betegnelse, så jeg skjønner godt at misforståelsen kommer opp. Aller helst burde den nye versjonen hatt et annet navn, sier Komplett-sjefen.

Ifølge Hagberg er kundenes egne anmeldelser i nettbutikken noe av det mest kjøpsutløsende de har.

- Dette er nøytral informasjon og vi mottar ganske mange, rundt 30-40 hver dag. Så dette kan jeg med hånda på hjertet si at vi ikke manipulerer. Det er ikke alle leverandørene som liker at det kommer negative anmeldelser av produktene deres, men det hensynet kan vi ikke ta.

- Hadde det ikke vært en idé om dere selv skrev på de nye produktsidene at det dreier seg om en ny modell?

- Vi må nesten gjøre det nå. Vi kommer også til å sjekke med Housegard for å være helt sikre. En ting er harddisker, men det er noe med røykvarslere. Det er enda viktigere at de fungerer som de skal, mener Hagberg.

- Hvilke tiltak gjør dere dersom et gitt produkt får mange negative kundeanmeldelser?

- Da velger vi andre produkter å selge etter hvert. Vi lever av å tilby produkter som selger. Hvis produktet får dårlige tilbakemeldinger så er det det motsatte.

Komplett kunne ikke umiddelbart si hvor mange defekte røykvarslere de har solgt, men anbefaler berørte kunder om å ta kontakt for å få varen byttet.

Vi legger ut alle tilbakemeldinger, med mindre ordbruken inneholder usømmelig språk eller banning.

    Les også:

Til toppen