ANALYSER

Dårlig ytelse ødelegger for julehandelen

IPnett mener at mange nettbutikker går glipp av omsetning fordi de ikke har god ytelse.

18. des. 2006 - 14:46

Det er nå før jul at nettbutikkene skal tjene sine kroner og årets julehandel vokser kraftig sammenlignet med i fjor. Ifølge tall fra BBS vil årets julehandel slå alle rekorder med en vekst på hele 42 prosent.

I motsetning til i de fysiske butikkene der kunder finner seg i å bli stående i kø foran kassen, er ikke netthandlerne like tålmodige. Litt trege nettsider er nok til at kunden velger å gå til en annen nettbutikk istedenfor.

IPnett har gjennomført en undersøkelse blant 100 norske nettbutikker.

Et av funnene de har kommet frem til et at få nettbutikkene har satt seg inn i hvordan de kan optimalisere sidene sine ved hjelp av caching-teknikker. Ifølge IPnett er det bare en av tyve som har gjort dette.

─ Nettsider som ikke responderer eller responderer sakte skaper irritasjon hos brukeren, og til slutt gir mange opp, sier Gøran Tømte, seniorkonsulent i IPnett AS, i en pressemelding.

Ifølge en undersøkelse fra University of Nebraska-Lincoln vil en gjennomsnittlig nettbruker vil ikke vente mer enn to sekunder på en webside. Dersom det går det noe særlig mer enn ti sekunder gir brukerne som regel opp nettstedet.

IPnett har en egeninteresse i å få nettbutikkene til å begynne å se på caching-metoder for å bedre nettbutikkenes responstider. De har blant annet hjulpet sportskjeden XXL sport & villmark med å implementere en caching-basert løsning.

─ Våre websider var ikke så raske som våre kunder forventet og vi merket at det påvirket bruken. Folk ga rett og slett opp å vente på sidene og forlot webstedet raskt. Vi forsøkte en rekke ulike tiltak uten at det ga nevneverdig bedring i hastigheten, sier Øyvind Hågensen i XXL, i en pressemelding.

Caching skal imidlertid ha løst problemet og gitt den ønskede effekten.

Gøran Tømte i IPnett mener at det som regel ikke er linjehastigheten eller serverkapasiteten det står på for de fleste nettbutikker.

─ Få nettbutikker optimaliserer websidene for caching. Riktignok er ofte deler av innholdet cachebart, det vil si at filer kan hentes lokalt i stedet for via nettet, men så lenge innholdet i cachen må sjekkes opp i mot webserveren før det lastes, genereres mange sesjoner fram og tilbake, sier Tømte.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.