Dårligere salg for Deutsche Telekom

Det tyske televerket, Deutsche Telekom, merker hard konkurranse på hjemmemarkedet og mistet fem prosent av omsetningen første halvår. Dette er likevel litt mindre enn ventet.

Markedet trodde på en salgssvikt på opptil syv prosent, men Deutsche Telekom (DT) klarte å presse dette ned til fem prosent. Dette er likevel et signal om at telemarkedet i Tyskland er utsatt for sterk konkurranse, med priskutt som et vanlig virkemiddel.

Omsetningen endte på 16,7 milliarder euro første halvår, i hovedsak som en følge av reduserte priser på fasttelefoni, heter det i selskapets foreløpige halvårsrapport.

Som vanlig bidrar ISDN og mobiltelefoni til å øke resultatet, men ikke nok til å kompensere for sterkt fallende priser innenfor telefoni.

De endelige halvårstallene kommer fra selskapet 25. august, men DT sier så mye i dag at det fikk ekstrainntekter på 110 millioner euro for såkalte billingtjenester, det vil si avansert tjenesteavregning, gjort på vegne av konkurrentene. En kapitalutvidelse i juni og salgsreduksjonen førte til at overskuddet for halvåret ble redusert 99,6 millioner euro til 95 millioner euro.

Til toppen