Data-orm selger brus

Code Red-ormen er oppkalt etter en type rødbrus fra Pepsi. Nå sprer brusen seg med nesten samme fart som ormen, og markedsførerne klapper i hendene.

De karmosinrøde flaskene fra Mountain Dew, ett av Pepsis underselskaper, raser ut av butikkhyllene med en fart som får markedsførerne til å vekselvis klø seg i hodet og klappe frenetisk i hendene.

Brusen ble lansert i det stille for fire måneder siden, og er allerede den fjerde best-selgende 6-desilitersflasken (20 ounces) i USA, skriver Advertising Age. Foran i løypa ligger bare gigantene Coca-Cola, Pepsi Cola, Dr. Pepper og originalsmaken av Mountain Dew.

Flere markedsførere Ad Age har snakket med mener brusen fikk enorme mengder gratisreklame fra dataormen Code Red, som ble oppkalt etter leskedrikken. Programmererne som oppdaget ormen satt tilfeldigvis og drakk Code Red da de fant den, og kalte sporenstreks opp det ondsinnede dataudyret etter brusen.


Brusen ble lansert uten så mye sturm und drang. Tungt nærvær på ungdomsarrangementet X-Games, et populært spill på brusens nettsted og utsending av 4.000 flasker til utvalgte kunder før lansering var alle del av strategien.


Så eksploderte Code Red-ormen, i det noen kalte et massivt mediahysteri, men som viste seg å likevel ha alvorlige konsekvenser, sånn som det hadde for EDB Fundator så sent som mandag denne uken.
Nå er brushyllene i USA tomme, og Pepsi raker inn så mye penger at de gladelig utsetter en TV-kampanje til senere på høsten, når stormen har lagt seg og det på nytt må bankes ut salgsargumenter.

Nå sitter ikke Pepsi-markedsførerne og tilber dataormen daglig, det er en rekke andre kriterier som ligger til grunn for drikkens suksess, skriver bladet. Men å få blåst merkevarenavnet sitt ut i alle nesten verdens medier i flere uker kan umulig ha vært negativt. Var det noen som hvisket "Viral Marketing"?

Til toppen