Databransjen skremt av høye priser

KDL og internettleverandørene er skremt over tilstandene i de tradisjonelle mediene og stenger analysebransjen ute fra arbeidet med oppslagsproblematikken. Databransjen er engstelig for å bli avhengige av aktører med høye priser.

- Vi satser på Norske Avisers Landsforening som samarbeidspartner, sier daglig leder Per Morten Hoff i Kontor og Datateknisk Landsforening. KDL sitter med ledertrøyen for arbeidet med nettbegreper i Internettforum, et organ som er opprettet av de norske internettleverandørene for å gjøre nettet om til en seriøs mediekanal og markedsplass.

- Vi tror det vil bli voldsomt dyrt for bransjen hvis analyseinstituttene involveres i arbeidet. Blant annet ser vi en svært høy prissetting på levering av tjenester til TV-bransjen. Det vil være en fordel for alle innholdsleverandører på nettet og databransjen generelt hvis vi klarer å lage et opplegg for oppslagstall på Internett som ikke koster for mye, sier Hoff.

Sammen med Telenor, EUnet, Telia og de andre mindre nettaktørene jobber KDL med å få aksept for Internett som en seriøs næringslivskanal.

- I dette arbeidet er det svært viktig å få skikkelig dokumentasjon som kan brukes overfor næringslivet i Norge, sier han

Internettforum har i disse dager et forslag til begrepsapparat ute på høring. Hva som kan defineres som besøk, oppslag, treff og lignende skal kartlegges. I den sammenheng har Internettforum satt ned en arbeidsgruppe bestående av personer fra Dagbladet, EUnet, Kapital Data, Internett Kanal 1, Tele2 og SOL. Men altså ikke analysebransjen. Og heller ikke Norske Avisers Landsforening (NAL).

- NAL følte at det ikke var deres oppgave å utarbeide et begrepsapparat. De vil heller komme inn i oppslagsarbeidet på et senere tidspunkt, sier Hoff som mener det holder for databransjen å samarbeide med NAL i internettsammenheng.

- NAL bearbeider tall og begreper nettopp fra analyseinstituttene, sier han.

Til toppen