Funcoms Age of Conan er bygget på de samme prinsipper som WoW med nivåklasser.

Dataforeningen vil se på «powerleveling»

En ny faggruppe skal drøfte også skyggesidene ved spill.

«Powerleveling» er en problemstilling som diskuteres i økende grad etterhvert som onlinespill blir en stadig større aktør i underholdningshverdagen, medgir produsent i Funcom Anne-Lise Waal til digi.no.

Hun er leder for den ny faggruppen «Spill og interaktiv underholdning» i Den Norske Dataforeningen (DND).

Powerleveling er et kjent begrep i spillbransjen som innebærer at andre spiller for deg til et bestemt nivå. Alternativt spiller man selv.

- Vi snakker ikke nødvendigvis om «goldfarming» som går ut på å tjene penger. Hvis jeg sier at jeg i helgen skal powerlevle i WoW, mener jeg bare at jeg vil spille på særdeles fokusert og aggresiv måte, sier Waal.

Tema har vakt stor interesse etter at digi.no skrev om den arbeidsledige systemutvikleren som i en annonse tilbyr powerleveling i WoW (World of Warcraft).

WoW er størst på nivåspill og har i dag hele ni millioner spillere på verdensbasis. Funcom på sin side har utgitt spillet Age of Conan, som er bygget på de samme prinsipper.

- Slike onlinespill har blitt et nettverk som kan sammenlignes med Youtube og Facebook, sier Waal.

Powerleveling vil være en evigvarende diskusjon i spillbransjen, mener hun. Så lenge man har onlinespill kan hvem som helst skjule seg bak kontoen.

Waal er i Funcom ansvarlig for det nye spillet The Secret World som ennå ikke er lansert.

Diskusjonen rundt powerleveling kan slå bena under myter som «spill er for barn» og «spill bare er spill».

I stedet ser man at onlinespill stadig får flere dimensjoner ved at den virtuelle verdenen integreres tettere med vår virkelige verden og samfunn. Det kan selvfølgelig også diskuteres om denne typen aktivitet er ødeleggende for den generelle spillgleden, eller om det er en naturlig del av mediets natur.

- Dette er et av flere temaer vi ser muligheten til å belyse i Dataforeningens faggruppe for spill og interaktiv underholdning, forteller hun.

Dataforeningen legger opp til seks samlinger i år der temaer vil være alt fra spillutvikling til powerleveling og goldfarming. Aktører med i denne faggruppen er alt fra spillbransjen til selskaper som jobber med e-læring og mediehus.

Til toppen