Datagigantene bytter rådgivere

To av de største IT-selskapene i Norge bytter PR-rådgivere. Etter at IBM kuttet ut PR-byrået Woldsdal & Partnere, overtar Microsoft deres plass.

Morten Woldsdal, daglig leder i PR-byrået Woldsdal & Partnere, opplyser til digi.no at selskapets langvarige kundeforhold med IBM ble avsluttet fra årsskiftet.

- Det har vært enighet om å avslutte kundeforholdet en stund. Vi har jobbet med IBM siden 1995, og vår erfaring er at det er bra for begge parter å bytte PR-byrå etter så lang tid, sier Woldsdal.

En av årsakene til timingen av kundeforholdets avslutning var ifølge Woldsdal at Cecilie Ditlev-Simonsen, tidligere informasjonsdirektør i IBM, har vært PR-byråets hovedkontakt. I slutten av november meldte hun overgang til NSB.

Etter det digi.no erfarer skal IBM ha ønsket seg en ny rådgiver, og har nå valgt informasjonsbyrået GCI Monsen.

Woldsdal forteller videre at Microsoft inviterte selskapet til å delta i en anbudskonkurranse i november. Da hadde PR-byrået allerede vært i samtaler med IBM om å avslutte kundeforholdet.

- Prinsipielt kan man ikke ha konkurrerende selskaper som kunde i samme firma. Det er helt utenkelig for oss. Kunden ville heller ikke akseptert det, understreker Woldsdal. Han legger vekt på at byrået sa ja til å delta i Microsofts anbudskonkurranse fordi avslutningsprosessen med IBM allerede var i gang.

Administrerende direktør i Microsoft Norge, Ole Morten Settevik, sier i en pressemelding at programvareselskapet ønsker nye impulser og måter å se kommunkasjonsmessige utfordringer på.

Microsoft har tidligere brukt PR-byrået Geelmuyden.Kiese. Kjell S. Rakkenes, som er leder for IT-segmentet i Woldsdal & Partnere, blir ansvarlig for kundeforholdet med Microsoft. Rakkenes har nylig byttet jobb fra Geelmuyden.Kiese.

Til toppen