Dataguard gikk ned for telling

«Superklønete» ISP mistet både linjer og summetonen.

- Det har vært noen nettverkselementer som har falt ut for oss. Men nå er vi tilbake igjen, sier pressekontakt Jo Lerheim i Dataguard til digi.no.

Fra omtrent klokken 14 i ettermiddag og i nesten to timer slet selskapet med å levere bredbåndslinjer til kunder over hele landet.

- Ting var på vei opp igjen for et kvarter siden. Vi vet ennå ikke hva som har skjedd, men antar at det ikke er dramatisk. Men når et element i nettverket faller ut kan det påvirke mange ledd, sier Lerheim.

Han kan ikke opplyse hvor mange kunder som ble rammet, men digi.no er kjent med at en rekke bedrifter over hele landet, deriblant radiokanaler og IT-bedrifter ble berørt av nedetiden.

- Superklønete

Ingen av dem har kunnet ringe og be om hjelp eller få informasjon om situasjonen. Dataguard benytter nemlig IP-telefoni som er knyttet til samme infrastruktur. Dermed gikk også selskapets telefonsentral i stå.

- Ja, det er riktig. Det skyldes en svakhet vi nylig oppdaget. Det er superklønete at vi ikke kan treffes på telefon. Å fikse dette har høy prioritet, sier pressekontakten.

Han sier han bare kan beklage. Samtidig understreker Lerheim at Dataguard har hatt svært lite nedetid, hvis noen i det hele tatt, de siste årene.

I skrivende stund erkjenner selskapet at de har opplevd problemer på egne nettsider, men det opplyses ellers lite om hva som skjedde. Jo Lerheim forsikrer overfor digi.no at de vil legge ut mer informasjon på selskapets driftsmeldingssider senere.

- Det vil legges ut en overordnet forklaring når dette foreligger. De som vil ha ytterligere informasjon kan kontakte oss direkte.

Til toppen