Dataingeniør skal lede bokforlag

Det blir en 33 år gammel dataingeniør som skal lede Kunnskapsforlaget inn i den digitale fremtiden.

Hun er utdannet dataingeniør ved NTNU (NTH), har master i management fra Norges Handelshøyskole, vært ansatt i LOOC i fire år og jobber i dag i Gjensidige Nor Sparebank.

Nå tar Kristin Weidemann Wieland over etter Harald S. Strømme som sjef for Aschehougs og Gyldendals Kunnskapsforlaget.

Hun har første dag på jobben i dag og proklamerer at forlaget satser på at hver av distribusjonskanalene skal gå i pluss, enten det gjelder bøker, Internett eller CD-ROM.

Forlaget, som er ledende på oppslagsverk og leksikon, hadde i fjor 80 millioner kroner i underskudd. Organisasjonen er blitt slanket fra 240 til omlag 100 medarbeidere. Av de 140 som ble sagt opp, var 110 selgere. I siste runde i høst ble hele selger-korpset på 80 personer sagt opp og i februar kom meldingen om at administrerende direktør trakk seg.

Mye av innholdet på for eksempel leksikonet Store Norske legges nå over i en nettbasert versjon

Les:


Sjefen trekker seg fra nettleksikon for å satse på nettet
Kunnskapsforlaget gjør kuvending
Norske forlag skeptiske til leksikon på nett

og forlaget forbereder seg på en fremtid som er mye mer konkurranseutsatt enn før når det gjelder informasjonstilbud.

I denne heksegryten av en omstillingsprosess skal altså Wieland jobbe med å bryte opp gamle mønstre uten å ha noen annen bokbakgrunn enn generell interesse for bøker.

- Dette blir en spennende utfordring. Jeg har en allmenn interesse for bøker og mener de representerer noe verdifullt for norsk kultur og egenart. Jeg har tro på Kunnskapsforlagets misjon i Norge, sier hun til digi.no som får tak i henne fem minutter etter at hun har startet sin første arbeidsdag i den nye jobben.

Hvor mye kjenner du av det som er gjort av grunnarbeid for den videre utviklingen i Kunnskapsforlaget?

- Mye av dette er konfidensiell informasjon som jeg ikke får tilgang til, men jeg kjenner likevel en god del til fremtidsplanene: Nå skal jeg jo også bli med å legge strategien videre. Harald Strømme har gjort et godt forarbeid med å omforme Kunnskapsforlaget til et multimedieselskap, sier hun og mener at de skal satse både på bok, Internett pluss CD-ROM, så lenge det er et marked for det.

- Internett er nødt til å bringe store inntekter for oss. Vi satser på å tjene penger på det - hvert forretningsområde skal være lønnsomt, sier hun og mener dermed at ingen av områdene skal subsidiere de andre.

- Jeg har noen ideer om hvordan vi skal få det til. Abonnement for privatpersoner når det gjelder leksikon online er en ting. Dessuten vil det offentlige ha veldig stor interesse av å få tilbudt fakta- og informasjonsbaser, sier hun og nevner spesielt mediebedrifter som kunder.

Dette blir en strukturendring for Kunnskapsforlagets forretningsvirksomhet: de dreier salget fra gatebasert bokleksikon-pusjing på Karl Johan til tilbud av innholdsbaser mot mediehus i Akersgata.

- Jeg tror nok jeg er mer teknologifokusert enn en person med ren humanistisk bakgrunn. Likevel regner jeg meg primært som en generalist og har hele tiden jobbet med teknologi i markedsmiljø, sier hun.

Til toppen