Datakaos etter Linux-satsing

- Alt gikk galt, sier oppgitt rektor i Hemsedal.

Hemsedal var lenge en foregangskommune på databruk i skolene. Kommunen satset i flere år på Skolelinux og fri programvare som plattform for elevene.

Situasjonen i dag er at PC-er ikke lenger kommer på nett. De nasjonale prøvene gikk i vasken som følge av datatrøbbel. Lærere og elever er frustrerte.

Rett før jul møtte skolens ledelse lokale politikere for å redegjøre om problemene.

- Alt har gått galt, sa en oppgitt rektor Ove Fekene ved Hemsedal barne- og ungdomsskole, ifølge avisa Hallingdølen (saken er ikke publisert på nett).

Linux-satsingen ved skolen er tidligere beskrevet som vellykket, og ga store innsparinger ved at man slapp lisenskostnader.

Problemene startet da politikerne i Hallingdal besluttet at hele regionen skulle over på felles Microsoft-plattform.

Læreren og ildsjelen bak Linux-prosjektet i Hemsedal sluttet i fjor sommer i protest mot planene. Dermed stod kommunen og skolene tilbake uten nødvendig datakompetanse.

- Gjorde oss sårbare

Rektor ved skolen sier til digi.no at Linux fungerte «veldig bra» som skolesystem for elevene. Samtidig gjorde de seg sårbare ved at kompetansen hvilte på én ansatt.

- Vi hadde en kjempemessig, oppegående og flink lærer som hadde kurset seg opp og hadde sjelen sin i Linux. Da han sa opp ble vi veldig sårbare og havnet i trøbbel. I Hallingdal har vi ikke nødvendig Linux-kompetanse, forteller Fekene.

Ifølge lokalavisen skyldes datakollapsen i Hemsedal-skolene dels at kommunen har gått over fra Linux til Microsoft, og dels manglende IT-satsing over tid.

Hemsedal skole har blant annet slitt med en Linuxserver som har gått i stykker med diskkrasj to ganger tidligere i høst.

- Lærerne har nærmest forkastet skolesystemet på grunn av alle problemene med serverne. Man blir veldig utålmodig og mister lysten på å bruke datasystemene, sier Fekene til digi.no.

Hallingdølen ramser opp en rekke punkter for å vise hvilke dataproblemer hemsedalskolen sliter med. Blant annet:

  • Kommunen mangler IT-kompetanse på både drift og opplæring.
  • Lærerne har gjennomgående svak IT-kunnskap.
  • Pedagogisk programvare fungerer ikke på elevenes PC-er.
  • Hemsedal barne- og ungdomsskole har i tillegg slitt med driftsproblemer som følge av dårlig kabling.

- Det er ikke grunnlag for å hevde at satsingen på Microsoft var feil, men var den godt nok forberedt? Var de praktiske og økonomiske sidene godt nok vurdert? Etter frustrasjonsutbruddet til rektoren må svaret bli nei, skrev Hallingdølen på lederplass i julen.

Felles plattform

Som ledd i planene om å samkjøre IT-infrastrukturen skal Hemsedal-skolene denne måneden over på Microsoft-plattform. Fra januar blir de helt Linux-frie, og går sammen med resten av Hallingdal inn i et felles brukermiljø med sentralisert brukerstøtte.

- Det er definitivt helt uaktuelt for oss å bruke Linux. Nå går vi sammen med resten av Hallingdal for å kjøre et optimalt brukermiljø. Et fellesnett skal drifte IT-miljøet for alle seks kommunene i området. Det inkluderer vel 2000 PC-er pluss servere fordelt over et 20-talls skoler, sier Fekene.

Selv med 350.000 kroner i ekstrabevilgninger står IT-problemene likevel i kø, ifølge Hallingdølen. Midt i overgangen har rådmannen foreslått å redusere IT-kompetansen i kommunen med én stilling.

Beslutningen står i sterk konstrast til hva Fekene ønsker seg. Han foreslår heller en styrking på området.

Hallingdølen oppsummerer saken slik: Politikerne kan ikke alene rydde opp i datakaoset ved hemsedalskolene. Dette er i hovedsak en administrativ oppgave. I allefall inntil det blir spørsmål om mer penger. Og det kan det fort bli når en leser problemlisten til rektoren.

    Les også:

Til toppen