DataPlay redefinerer markedet for personlig lagring

Med sine rimelig små optiske disker for distribusjon og opptak av alle slags digitale data, redefinerer DataPlay markedet for personlig lagring.

I denne handa er det tre gigabytes med data. Samlet vekt er rundt tjue gram. I min mormors knappetine kan jeg oppbevare alle mine forfedres samlinger av lyd, bilder og bøker. Og hver knapp - bare litt større enn en gammel femkroning - koster mindre enn hundre kroner, og varer i hundre år.

Selskapet som har laget denne løsningen, DataPlay Inc, ser ikke for seg at diskene vil oppbevares i gammeldagse tiner. De ser for seg en ny mote, med DataPlay-tilpassede klær, DataPlay-disker som smykker, og masse videre i samme dur. Om et par år er min mobiltelefon et fullverdig multimediautstyrt lommekontor. Da kan ikke DataPlay-diskene ligge igjen hjemme.

Det er selvfølgelig utfordringer som må overkommes. De første apparatene vil først komme i salg til høsten. Det er ikke sikkert at teknologien er like robust som opphavet vil ha det til. Det er ikke sikkert at leserne blir like rimelige som antydet.

Uttakbare lagringsmedier med stor kapasitet har vært en del av manges hverdag i mange år. Bernoulli-boksene som kom midt på 1980-tallet - på fem, ti, tjue megabytes - løste mange problemer for utveksling og sikker oppbevaring av store filer. Grafisk bransje var helt avhengig av sine SyQuest-disker i mange år. Iomega har hatt stor suksess med sin Zip-drive som nå er oppe i 250 MB. Noe av det løfterike ved Opticom er nettopp en forestilling om rimelig og uttakbar optisk lagring med hittil uant kapasitet.

Nå spørs det om ikke toget er gått. DataPlay har lykkes i så skape en skive med en diameter på 32 millimeter, og en kapasitet på 500 MB. Den har en leser som er så liten og så lett at den får plass i en mobiltelefon. Den er utstyrt med et format som gjør den egnet både til lagring av private filer, og til massedistribusjon av opphavsrettsbeskyttet materiale. Den erstatter en lang rekke hevdvunne medier, ikke bare Iomega Zip, men også audio CD-er og CD-ROM. Den avskaffer endelig det gamle paradokset at programvare til Palm må distribueres på et medium som er bredere enn klienten det skal fore, og som må spilles av på en PC for at innholdet skal nå sitt egentlige bestemmelsessted.

DataPlay-løsningen er med andre ord universell: Storskal lagring i et så begrenset fysisk format at det passer til alle slags apparater. Debuten på Consumer Electronics Show som åpner i Las Vegas i dag, virker lovende. Det er allerede utbredt støtte til teknologien. Og det finnes ingen konkurrenter i horisonten.

Til toppen