Dataspill er blitt større enn musikk

Dataspill vokser i rekordfart og nå forsøker Vivendi å skape verdens største spillselskap.

Dataspill er ingen lek - inntektene er enorme - hvis man klarer å skape og ikke minst vedlikeholde suksesser.

Men fordi gamle suksesser fort kan falme og nye er notorisk vanskelige å skape i et landskap med minst fire spillplattformer, er det en dyr gamble franske Vivendi nå gir seg inn på med oppkjøpet av Activision.

Belønningen for å lykkes er tilsvarende store og 2007 blir et historisk år for spillbransjen: For i år passerer dataspill vil ha økt med 18,5 prosent og vil ende opp på en totalomsetning på 37,5 milliarder dollar. Dermed passerer spillbransjen musikkindustrien der omsetningen faller svakt og ender opp på 35,6 milliarder dollar, i følge tall fra PricewaterhouseCoopers. Film/DVD-bransjen vil omsette for 84 milliarder dollar i år.

Det franske telekom og underholdnings-konsernet forsøker å kjøpe seg kontroll i amerikanske Activision. Activision er mest kjent for gitarspillet "Guitar Hero". Planen er å fusjonere det med Vivendi-eide Blizzard Games, som er mest kjent som leder på nettspill - Blizzard har utviklet og bygger stadig ut den virtuelle verdenen World of Warcraft. Bare på dette spillet vil Blizzard tjene 520 millioner dollar.

Kommer Vivendi i mål vil selskapet ha skapt en verdens største spillselskap med en samlet omsetning i år på 3,8 milliarder dollar, foran EA som med sine sportspill vil omsette for rundt 3,2 milliarder dollar i år.

Vivendi har gjennom en kompleks transaksjon lagt inn et bud på 68 prosent av aksjene i Activision og kjøpet verdesetter Activision til hele 8 milliarder dollar.

Til toppen