JUSS OG SAMFUNN

Dataspill er sosiale magneter

Dataspill skaper vennskap, ikke vold. Det er en av hovedkonklusjonene fra en dansk undersøkelse som har kartlagt barns fascinasjon med dataspill. Film - og videovold er langt mer virkningsfullt.

Herman Berg
15. feb. 2000 - 05:12




"Den sociale situation omkring computerspil
udgør en social magnetisme, der tiltrækker
børn. Computeren kan være rum for venskaber
og følelser, for arrangerede begivenheder,
for fælles interesser og for
manifestation av præstationer."
Medierådet for Børn og Unge







Undersøkelsen er en såkalt kvalitativ, det vil si at man ikke har spurt en mengde barn om deres opplevelser, men heller konsentrert seg om personlige intervjuer og observasjoner. Dermed har de også kunnet observere de sosiale hendelser rundt dataspillene som ofte strekker seg ut over det å sitte foran skjermen.




Her finner du hele rapporten


I USA er derimot konklusjonen at dataspill kan utløse aggressiv oppførsel. National Institute on Media and the Family kartlegger hvert år de siste trendene innen elektroniske spill, noe som særlig har blitt aktualisert etter terroren i flere ulike skolegårder i amerikanske skoler.

Flere delstater, deriblant New York og Washington, diskuterer lokal lovgivning for å sensurere enkelte spilltitler.

Det er spesielt online-spillene, som ikke er merket, som volder bekymring. Og mulighetene i voldsspill til å skreddersy figurer og steder med private bilder.

Det kalles "putting a skin on a character" og ble blant annet brukt i forkant av skytingen ved Columbine Hogh School i fjor.

Les saken selv her:
Forskning knytter datavold til skolemord

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra