"Den sociale situation omkring computerspil
udgør en social magnetisme, der tiltrækker
børn. Computeren kan være rum for venskaber
Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
Linn i Statens vegvesen: – Jeg trodde det gikk unna der jeg jobbet før, men her er det virkelig fart
for fælles interesser og for
manifestation av præstationer."
Medierådet for Børn og Unge
Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
London åpner dørene for norske tech-bedrifter som vil vokse raskt
Undersøkelsen er en såkalt kvalitativ, det vil si at man ikke har spurt en mengde barn om deres opplevelser, men heller konsentrert seg om personlige intervjuer og observasjoner. Dermed har de også kunnet observere de sosiale hendelser rundt dataspillene som ofte strekker seg ut over det å sitte foran skjermen.
Her finner du hele rapporten
I USA er derimot konklusjonen at dataspill kan utløse aggressiv oppførsel. National Institute on Media and the Family kartlegger hvert år de siste trendene innen elektroniske spill, noe som særlig har blitt aktualisert etter terroren i flere ulike skolegårder i amerikanske skoler.
Flere delstater, deriblant New York og Washington, diskuterer lokal lovgivning for å sensurere enkelte spilltitler.
Det er spesielt online-spillene, som ikke er merket, som volder bekymring. Og mulighetene i voldsspill til å skreddersy figurer og steder med private bilder.
Det kalles "putting a skin on a character" og ble blant annet brukt i forkant av skytingen ved Columbine Hogh School i fjor.
Les saken selv her:
Forskning knytter datavold til skolemord