Dataspill fører ikke til at barna går bananas

En ny rapport konkluderer med at barn ikke automatisk blir sosiopater av å spille kyniske og blodige dataspill.

Rapporten er utarbeidet av forsker Faltin Karlsen ved Universitetet i Oslo, på oppdrag fra Statens Filmtilsyn.

Konklusjonen er at gleden over konkurranseelementet og mestringsopplevelser i dataspill har en større innvirkning enn volden.

- Volden i enkelte dataspill har fått mange til å bekymre seg over påvirkningen spillene kan ha på barn og unge, men dataspill er først og fremst en lek, sier Karlsen i pressemeldingen fra Filmtilsynet.

Rapporten konkluderer altså med at et dataspill må ses på som en lek heller enn en fortelling slik som for eksempel film er det. Dataspilleren identifiserer seg langt mindre med karakter og handling enn filmtilskueren, og opplevelsen av voldselementer i spillene er langt underordnet opplevelsen av spenning ved konkurranse og mestring av spillet.

Dessuten er dataspill en svært sosial aktivitet, ifølge Karlsen. Han har fokusert spesielt på det ultravoldelige Carmageddon II-spillet, der et av poengene er å svinekjøre omkring og meie ned så mange fotgjengere som mulig, og selv ikke Carmageddon-spillerne er sosiopatiske sadist-yngel som nyter volden mer enn spillbarheten, ifølge undersøkelsen.


Rapporten er utarbeidet på bakgrunn av intervjuer med spillere, analyser av spill og gjennomgang av relevant forskning.
Dag Asbjørnsen, ansvarlig for dataspillutredning ved Statens Filmtilsyn, mener rapporten bekrefter konklusjoner fra tidligere forskning på området. Filmtilsynet arbeider for tiden med en frivillig aldergrensemerking for dataspill på nordisk nivå.

- Spillenes lek-karakter tilsier at vi ikke trenger et like strengt kontrollregime som for film, sier Asbjørnsen.

Til toppen