BEDRIFTSTEKNOLOGI

Dataspill i julekø

Hyllene i spillbutikkene er fullstablet av nyheter, for alle de store produsentene vil ha sin del av julesalget. Men titlene slår hverandre i hjel, sier bransjefolk digi.no har snakket med.

Einar Ryvarden
27. nov. 1998 - 14:30

Mange dataspill-entusiaster går rundt med mørke ringer under øynene, for i disse dager lanseres det en rekke etterlengtede og mye omtalte spill. Julehandelen er den viktigste salgsperioden for spillprodusentene - mange kjøper både spill til seg selv og gir bort spill som presang. Dessuten har folk tid til å spille rundt jul.

Butikkene er derfor i ferd med å pakke ut en lang liste titler, men spillbransjen preges av mange like spill og svært varierende kvalitet. I spillbransjen sier man nå at bare en av fem titler tjener penger fordi produksjons- og markedsføringsbudsjetter har eksplodert de siste årene.

På 80-tallet kunne en entusiast lage et spill alene. Men dagens spill skal inneholde tredimensjonal grafikk, realistiske menneskelige bevegelser og profesjonell musikk. Det er derfor ikke uvanlig med produksjonsbudsjetter på 100 millioner kroner. At det tar det to til tre år å lage et spill, øker også oddsene.

Bransjefolks om digi.no har snakket tror disse spillene blir storselgerne i julesesongen: Fotballspillet Fifa 99, actionspillet Tomb Raider III , actionspillet Half-Life, adventure-spillet Grim Fandango, strategispillet Cesar III og action-spillet Heretic II og ikke minst Microsoft Combat Flight Simulator (se i margen til høyre for pekere til informasjon og prøveversjoner)

Geir Ødegård hos Akers Mic estimerer at det blir lansert over 150 PC-spill i Norge fra 1. november til jul.

- Lanseringsrushet rundt jul er et kjempeproblem for spillbransjen, men det var mye verre i fjor da mange gode titler ødela for hverandre, sier Ødegård.

- På den store spillmessen E3 ble det tidligere i sommer vist 1600 spill som skal lanseres i løpet av de neste 18 månedene. Dette kunne vært kuttet ned til 400, noe som hadde gjort livet enklere for både kunder, butikker og distributører, mener Morten Larssen, salgs- og markedssjef hos spillimportøren IQ Media.

Et annet problem for bransjen er at nye dataspill krever svært raske maskiner.

- I praksis må du ha en PC med et 3D-grafikkort og en minst en 200 Mhz Pentium-prosessor, sier Larssen.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.