Undersøkelsen som EMC har fått utført viser at mange bedrifter har en lang vei å gå når det gjelder systemer og rutiner for sikring og gjenoppretting av data. (Foto: EMC)

Datatap og nedetid koster billioner

Eksponentiell vekst i mengden av bedriftsdata som går tapt.

Datamengden som i gjennomsnitt går tapt for store og mellomstore bedrifter hvert år, har økt med 400 prosent siden 2012, til i gjennomsnitt 2,33 terabyte. Det viser en undersøkelse det britiske analyseselskapet Vanson Bourne har gjort på vegne av datalagringsgiganten EMC. Undersøkelsen er basert på intervjuer med 3000 IT-beslutningstakere fra 24 land, hvor samtlige jobber i virksomheter med mer enn 250 ansatte.

Ingen av de nordiske landene er blant de 24 landene som representert i undersøkelsen.

Vanson Bourne har beregnet at datatap og nedetid koster bedrifter 1700 milliarder dollar i året. Dette tilsvarer ifølge EMC nesten halvparten av Tysklands bruttonasjonalprodukt. Men dette tallet inkluderer likevel kun bedrifter med mer enn 250 ansatte i de 24 landene som er med i undersøkelsen.

Manglende tiltro

Ifølge EMC oppgir så mange som 71 prosent av de IT-ansatte at de ikke har full tiltro til sine muligheter til å gjenopprette tapt informasjon etter hendelse. Drøyt halvparten oppgir at de ikke har noen plan for gjenopprettelse av data knyttet til hybride skyer, big data og mobil. Bare seks prosent har en plan for alle de tre områdene. 62 prosent anser disse dataene som vanskelige å beskytte. Likevel oppbevares omtrent 30 prosent av de primære dataene til bedriftene i en form for nettskylager.

God nyhet

Det langt mellom lyspunktene i undersøkelsen, men det anses i alle fall som en god nyhet at antallet tilfeller av datatap går ned. Men mengden av data som totalt sett tapes, vokser likevel eksponentielt.

64 prosent av bedriftene som har deltatt i undersøkelsen har opplevd datatap eller uventet nedetid i løpet av de siste 12 månedene. Gjennomsnittsbedriften hadde i perioden uventet nedetid på til sammen 25 timer, altså mer enn tre arbeidsdager. 36 prosent oppga av nedetiden førte tap av omsetning, mens den hos 34 prosent førte til forsinkelser innen produktutvikling.

Maskinvarefeil oppgis som en medvirkende årsak til nedetid i 53 prosent av tilfellene, etterfulgt av strømstans og programvarefeil med henholdsvis 39 og 38 prosent.

Modenhet

Vanson Bourne har også rangert bedriftene i fire kategorier etter modenhet innen området datavern. Faktorer som har blitt vurdert inkluderer gjenopprettelsestid, tiltro til egen infrastruktur, moderne systemer for datavern og systemer som replikerer data ut av huset.

87 prosent av bedriftene ble plassert i de to nederste kategoriene. Bare to prosent ble plassert i den øverste kategorien.

Det er bedrifter i Asia-regionen som i gjennomsnitt scorer høyest i modenhet, med Kina, Hong Kong og Singapore på henholdsvis første, andre og fjerde plass. Nederland er plassert på tredje plass.

Asia og Stillehavsregionen rangeres foran de amerikanske regionen. EMEA (Europa, Midtøsten og Afrika) rangeres nederst.

Mer informasjon om undersøkelsen finnes her.

Til toppen