Datatilsynet bruker YouTube i info-kampanje

Datatilsynet tar i bruk YouTube for å gjøre ungdom mer beviste rundt personvern.

Datatilsynet, Utdanningsdirektoratet og Teknologirådet starter i dag kampanjen «Det er DU som bestemmer». Den har som mål å øke ungdoms bevisthet rundt personvern.

- Dette gjelder ikke bare i forhold til Internett og annen teknologi, men også hva de skal akseptere fra foreldre, næringsliv og det offentliges side når det gjelder innsyn og bruk av deres personopplysninger, sier Ove Skåra, informasjonssjef i Datatilsynet, til Neste Klikk.

I tillegg til det tradisjonelle undervisningsmateriellet som hefter og plakater, tar de også i bruk en av ungdommens favorittnettsteder, YouTube.

- Vi vil treffe en gruppe som vi vet eksponerer intime detaljer om seg selv via mobil og på Internett. De er avanserte brukere av teknologi som kan mer enn sine foresatte, sier Skåra til Neste Klikk.

Det er først og fremst ungdommer i alderen 15-16 år, de som går i 10. klasse som Datatilsynet ønsker å nå med denne kampanjen. Undervisningsopplegget blir sendt ut til ungdoms- og videregående skoler, men det er opp til rektor ved hver enkelt skole å bestemme om de vil ta i bruk opplegget eller ikke.

Her kan du se en av videoene som Datatilsynet har lagt ut.

Til toppen