Datatrøbbel skaper kaos for handicappede

Et nytt datasystem i Hjelpemiddelsentralen gjør saksbehandlingstiden enda lengre.

Hjelpemiddelsentralen har innført et nytt datasystem, Naph, som skal skaffe bedre oversikt. På den annen side er systemer mer tidkrevende, sier fungerende avdelingsdirektør Terje Sund i Rikstrygdeverket til Aftenposten.

En brukerorganisasjon i Hordaland pekte på at enkelte viktige funksjoner ville ta fem ganger så lang tid og at saksbehandlingstiden ville bli lengre. Det ble slått fast at Naph i lang tid vil gi dårligere service.

Nå risikerer eldre, uføre og pårørende og bli sittende isolert og vente på alt fra gåstolen til andre tekniske hjelpemidler som er helt nødvendig i hverdagen.

Ifølge Aftenposten skulle innføringen av datasystemet Naph etter planen ha vært sluttført i begynnelsen av neste måned. Nå kan innføringen av systemet bli utsatt med opptil fire måneder.

Foreløpig har sentraler i åtte fylker innført systemet, som tilsammen betjener over 160.000 brukere av nødvendige hjelpemidler. Klager fra brukere som ikke får det utstyret de trenger, strømmer nå inn til Norges Handikapforbund.

Det lyktes ikke digi.no å få en kommentar fra Terje Sund i Rikstrygdeverket.

Til toppen