BEDRIFTSTEKNOLOGI

"Datavarehusets far" har noe å si til norske ledere

Gjennom et seminar med Bill Inmon, leder for Pine Cone og internasjonalt anerkjent som "datavarehusets far", håper Component Software å bidra til at norske ledere skjønner sammenhengen mellom datavarehus og elektronisk handel - og tenker mye nytt.

Eirik Rossen
29. okt. 1999 - 09:16

Pine Cone Systems Inc og Component Software Norge har nettopp undertegnet en avtale som gjør CSN til distributør av Pine Cones produkter i Norge, Sverige, Finland og Danmark. CSN har vært engasjert i en rekke datavarehusprosjekter i Norden, og mener Pine Cones produkter - og tanker - er nettopp det vårt område trenger for å komme videre. 

Bill Inmon.
Bill Inmon.

Bill Inmon som grunnla Pine Cone i 1995, er internasjonalt anerkjent etter et kvart århundres innsats som databaseekspert, blant annet som forfatter av 36 bøker som er oversatt til ni språk. Pine Cones produkter dreier seg om å overvåke datavarehus, i sanntid, historisk og kostnadsmessig.

- Pine Cones produkter er unike, mener markedssjef Geir Myrold i CSN.
- Tivoli, Hewlett-Packard og Computer Associates overvåker systemer. Oracle og andre overvåker databaser. Pine Cone er alene om å overvåke datavarehusapplikasjoner spesifikt. Det dreier seg om tilleggsfunksjonalitet, ikke om et konkurranseforhold.

Poenget med overvåkningen er at datavarehus er i ferd med å bli forretningskritiske. Det dreier seg ikke lenger om å tilby informasjon til ledere og andre utvalgte grupper. Det dreier seg om å møte utfordringen fra elektronisk handel, om å realisere potensialet som ligger i at du kan oppnå bedre kunnskap om din bedrift, din omsetning og dine kunder enn noen gang tidligere.

- Datavarehus er essensielle for den typen dialoger for eksempel Amazon.com er i stand til å føre med sine kunder mens de er på nettstedet. På sikt er det kvaliteten på disse dialogene som vil skille taperne fra vinnerne innen netthandel. Hvis du leverer dusinvare som elektrisk kraft, kan du ikke overleve bare ved å konkurrere på pris. Du må tilby informasjon som setter kunden din i stand til virkelig å optimalisere sitt eget forbruk.

Budskapet Inmon - og CSN - ønsker å formidle til norske ledere, er at datavarehus må ses i sammenheng med en offensiv forretningsstrategi.

- Hvis du for eksempel driver en bensinstasjonkjede, er mineralvann en viktig del av ditt inntektsgrunnlag. Hvis du samler på data om mineralvannsalget, vil det over tid vokse til informasjon som bryggerier vil være villige til å betale for. Da har du åpningen for å gjøre informasjon til en attåtnæring. Denne formen for tenkning er mangelvare i Norge. Vi er flinke til å bruke Internett og mobiltelefoner. Men vi må se til USA for å hente inspirasjon til å utnytte bedre det vi genererer av egen informasjon.

Myrold ser fram til seminaret med Bill Inmon. Merk deg datoen - 25. januar. Imens har han stor tiltro til Pine Cone-produktene der han venter salgsavtaler innen nyttår.

Det er tre produkter: Activity samler og formidler informasjon i sanntid. Usage tar vare på historiske tendenser. Cost gir deg innsikt i faktiske kostnader, og lar deg også automatisere utgiftsfordeling når du skal åpne deler av ditt datavarehus til partnere.

- Cost kan brukes til både ekstern og intern fakturering av informasjon. Det avslører hva slags informasjon som brukes mest, slik at du kan omstrukturere tilbudet for å øke fortjenesten.

Myrold understreker at Pine Cones produkter alene ikke kan medfører endringene han ønsker. Det som gjelder, er mer fantasi og omtenksomhet.

- Ta for eksempel norske nettbanker. Det hadde vært enkelt for dem å lage systemer som gir tilrettelagte oversikter over familiens samlede forbruk, og de ville tjene på det fordi kundene ville bli mer bevisste. I stedet nøyer de seg med det samme tjenestenivået de alltid har levert.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.