Dayrates avviser ufine metoder

Nettannonseselskapet Dayrates, med administrerende direktør Ole Petter Wie (bildet) i spissen, avviser at to av selskapets ansatte har opptrådt illojalt overfor Double Click, som de jobbet i før. Wie forstår ikke at DoubleClick er sinte, og mener at de aller helst vil være venner med alle i bransjen.

Det norske selskapet Dayrates s har vært et friskt pust i banner-markedet på nettet siden det startet opp i fjor. Nå har selskapet etablert seg i Tyskland og Sverige.

Men selskapet har vært i kampens hete den siste tiden, etter at det ble kjent at selskapet hadde innklaget det ledende annonsenettverket DoubleClick Norge til Konkurransetilsynet.

Årsaken var blant annet at DoubleClick etter sigende hadde kontraktsklausuler som hindret fri konkurranse, og dermed hindret Dayrates å lykkes i markedet. - Vi er allerede en suksess - til tross for at vi ikke har Double Clicks kunder i porteføljen, sier Ole Petter Wie, administrerende direktør i Dayrates.


Dayrates er ikke et tradisjonelt annonsenettverk, men et selskap som selger responsbasert nettreklame til nettsteder som ønsker å tjene penger på sin overskuddstrafikk - det vil si den trafikken som nettstedets annonseselgere ikke greier å selge inn.

Selskapet fikk ikke medhold i klagen til Konkurransetilsynet. Tilsynet begrunnet henleggelsen med at de ikke ville gripe inn i et såpass umodent og "fleksibelt" marked.

Double Click gikk ut i digitoday.no og mener at to av de ansatte i Dayrates, som tidligere jobbet i Double Click, har brukt informasjon om kontraktene til Double Click. Dette, mener Double Click, var å bryte konfidensialitetsavtalen alle ansatte må skrive under på.

Dayrates på sin side mener at disse kontraktene fra før er velkjent i markedet.


- Dette er informasjon som er i markedet. Det er ikke noe som tidligere ansatte bare har tilgang til. Dette er ikke hemmelig, sier Espen Moen, arbeidende styreformann i Dayrates til digitoday.no.

Han og administrerende direktør i Dayrates, Ole Petter Wie, sier til digitoday.no at de ikke utgjør noen trussel for annonsenettverk som DoubleClick, men heller et godt og inntektsbringende supplement til de store salgsorganisasjonenes kunder.

- Vi vil være venner med alle. Det er helt nødvendig for oss, sier Wie til digitoday.no.

Han forteller at selskapet "ligger meget godt an" i forhold til budsjettene og at de har opplevd meget god respons hos kundene.

- Vi har over to millioner visninger gjennom nettverket hver dag, og vi opplever en meget positiv stemning i markedet. Vi har omtrent 70 nettsteder som bruker oss, og omtrent nesten like mange kunder, forteller Moen til digitoday.no.

Til toppen