Dayrates fusjonerer med amerikansk annonsenettverk

Det norske, responsbaserte annonsenettverket Dayrates inngår fusjon med et britisk datterselskap av amerikanske Advertising.com.

Advertising.com Internasjonal fusjonerer med Dayrates, et av de få norske annonsenettverkene som er igjen etter utrenskingen i fjor.

Dayrates startet i Norge i august 2000 og ekspanderte i Sverige, Tyskland og Danmark i begynnelsen av 2001. Dayrates er det største responsbaserte annonsenettverket i Skandinavia og Tyskland, og leverer mer enn 500 millioner annonsevisninger per måned. Blant Dayrates investorer finnes Four Seasons Venture, SND Invest, TV2 Invest og Ørn Unoterte.

- Denne sammenslåingen er perfekt på alle nivåer" sier Bruce McLaren, sjef for Advertising.com International i Storbritannia. Det er et heleid datterselskap av Advertising.com, ett av de største og mer ukjente interaktive markedsføringsselskapene på Internett i USA, med en leveranse på mer enn fem milliarder eksponeringer per måned.

Advertising.com er også markedsledende i Storbritannia, der man har vært det raskest voksende nettmarkedselskapet siden oppstarten i slutten av 2000. Blant selskapets investorer finnes AOL, Reuters Venture Capital, MCI WorldCom og WPP Group.

- Både Dayrates og Advertising.com er fokusert på å bli det beste responsbaserade interaktive markedsføringsfirmaet for alle digitale medier. Denne fusjonen er ett stort steg i riktig retning for å nå disse mål. Selv om vi hadde ett sterkt fjerde kvartal og nå er lønnsomme, er det i dette utfordrende markedet avgjørende å se fremover. Vår fusjon med Dayrates gir oss ett sterkt fotfeste både i det skandinaviske og tyske markedet, sier McLaren i en pressemelding.

De to partene bytter aksjer, og transaksjonssummen holdes hemmelig. Dayrates-selskapene i Europa vil på sikt skifte navn til Advertising.com og har blant annet 18 ansatte i Storbritannia.

Konsernsjef Ole Petter Wie, i Dayrates, kommer til å bli Chief Operating Officer (COO) for den ekspanderende europeiske gruppen, der også Advertising.coms nye inntreden i den franske markedet inngår.

- Gjennom å kombinere våre respektive salgsstyrker, får våre kunder fordel av en større salgsorganisasjon, sier Eirik Kruse, administrerende direktør i Dayrates Norge.

- Advertising.com tilbyr innovative markedspakker som strekker seg fra utskriftbare kuponger til e-mail markedsføring til wireless/SMS til elektroniske CRM system. I tillegg til dette ligger de lysår foran sine konkurrenter i sin teknologiske investering og utvikling. Gjennom deres ACE annonsehåndteringsplattform og AdLearn optimaliserings teknologi, har vi nå styrke til å drive våre kunders on- og offline aktiviteter frem mot helt nye nivåer, sier han.

- Vårt mål er å bli en sterkere aktør enn det vi har vært til nå, vi satser hardere mot DM-markedet., sier han og opplyser blant annet at det skal satses på dagligvarehandelen med et bredt produktspekter, sier han.

Til toppen