Dayrates meldte DoubleClick til Konkurransetilsynet

Det ferske nett-annonseselskapet Dayrates gikk hardt ut mot annonsekjempen DoubleClick i en klage til Konkurransetilsynet. Selskapet fikk ikke medhold.

Det ferske nett-annonseselskapet Dayrates sendte i oktober et brev til Konkurransetilsynet om klage på DoubleClick Norge.

I klagen hevder Dayrates at DoubleClick krever eksklusiv rett til salg av annonser hos de nettstedene som selskapet har avtale med. På denne måten mener Dayrates at de hindres i å lykkes i markedet.

Dayrates hevder også at DoubleClick har rundt 75 prosent markedsandel og at de dermed hindrer den frie konkurranse.

Men Dayrates fikk ikke medhold av tilsynet. Men i svaret til Dayrates skriver tilsynet følgende: "Markedsforholdene i tilknytning til Internett utvikler seg hurtig og forholdet mellom aktørene kan likeledes forandre seg raskt."

Videre skriver tilsynet at siden usikkerheten i markedet er så stor kan de ikke se at det er noen grunn til å vurdere inngrep i saken.

- Vi hadde regnet med dette. Men det vi først og fremst ønsket var å sette lys på dette problemet, forteller Espen Moen, arbeidende styreformann i Dayrates, til digitoday.no.

Årsaken til klagen fra Dayrates er avtaleverket som DoubleClick har overfor sine kunder. Disse avtalene, mener Moen, stenger hans selskap ute fra å selge "overskuddstrafikk" til nettstedene som bruker DoubleClick som partner.

Dayrates selger annonser på nettsteder som vil tjene penger på overskuddstrafikken sin, men som ikke er solgt. Annonsørene betaler bare for responsen, og nettstedene som bruker Dayrates får ikke penger for annet enn bannere som får respons.

- Det er litt tragisk. Rundt ti kunder av DoubleClick sendte for en stund siden brev til selskapet og ba dem lempe på reglene, sier Moen. Han forteller også at Dayrates har gått i dialog med DoubleClick uten at dette har ført noen steds hen.

- Dette var siste utvei, sier Moen med hentydning til klagen til Konkurransetilsynet.

Administrerende direktør i DoubleClick, Jan Grønbech, forteller til digitoday.no at han ikke visste om han skulle le eller gråte da han fikk brevet fra Konkurransetilsynet.

- Dette er jo bare sprøyt, sier Grønbech. - Det kan du bare sitere meg på.

Han mener det er latterlig å påstå at DoubleClick har 75 prosent markedsandel og er enig med Konkurransetilsynet. - Det er helt klart at denne saken er en ikke-sak, forteller Jan Grønbech til digitoday.no.

Til toppen