Dayrates surfer på dårlige tider

Annonsenettverket Dayrates, som selger responsbasert nettreklame, drar nytte av de dårlige annonseinntektene i bransjen og eser videre. Nå er administrerende direktør Ole Petter Wie & Co på plass i fire land med 30 medarbeidere. Men samtidig trenger selskapet kapital.

Tross dårlige tider i finansmarkedet og annonsemarkedet, er det norske annonseselskapet Dayrates i støtet. Med etableringen i Norge (15 personer), Sverige (7 personer), Tyskland (6 personer) og Danmark (2 personer) er selskapet i ferd med å vokse seg store i en vanskelig periode for de fleste nettaktørene.

Ekspansjonen koster selvfølgelig mye penger, og administrerende direktør Ole Petter Wie opplyser at de er i ferd med å hente inn mer midler for å finansiere ekspansjonen.

- Jeg føler meg komfortabel med at emisjonen går i boks i løpet av første kvartal. Vi kommer nok til å ende med en blanding av nasjonale og internasjonale investorer, sier han.

Mens Dayrates-sjefen føler seg komfortabel med utsiktene for likviditet, er han om mulig enda mer fornøyd med selskapets posisjon i annonsemarkedet og de mulige inntektene som vil komme inn.

Per i dag har selskapet knyttet til seg 80 nettsteder i nettverket av nett-tjenester, med estimert 80 millioner annonsevisninger i måneden. Likevel hevder selskapet hardnakket at det er responsen som teller for dem - det vil si en modell hvor annonsørene kun betaler for den responsen de får på annonsene sine i form av klikk og handler (f.eks. kjøp og brukerregistrering).

- Hvorfor skriver dere i det hele tatt om visninger og antall nettsteder i en pressemelding når dere hele tiden understreker at dere kun er opptatt av respons på annonsene i nettverket?

- Det forteller hvor stor kapasitet vi har og hva slags resultater som annonsørene kan forvente. Hadde vi hatt et lite nettverk med et lavt volum, hadde vi ikke hatt samme styrken ute i markedet, mener Wie.

Dayrates selv hevder de allerede nå ser fordelen av å ha et skandinavisk og internasjonalt perspektiv på virksomheten: Før introduksjonen i Danmark denne måneden, var danske kontrakter i boks.

Det som imidlertid gjør selskapet virkelig optimistisk, er at mange nettsteder ser ut til å være langt fra utsolgt for reklame i vintermånedene. Dermed blir det mer enn nok trafikk for Dayrates, som lever av å selge annonseplasser på restrafikk til annonsørene.

Wie innrømmer at akkurat det er en hyggelig situasjon, men at det viktigste uansett er annonsemarkedet.

- Det må jo være et annonsemarked i bunn for det vi driver med, sier han.

Til toppen