DB Medialab rekrutterer fra eget avishus

Arne Krumsvik (bildet) i DB Medialab AS (Dagbladets nettsatsing) har hentet inn Dagbladets markedsdirektør Anders Skogvold for å få fart på butikken. Nå satses det for fullt med opsjoner og aksjer som lokkemat.

Dagbladets markedsdirektør Anders Skogvold (36) blir markedssjef i DB Medialab (Dagbladets nettsatsninger) som ble skilt ut som eget selskap 1. januar.
Skogvold (bildet) begynner i løpet av våren, sannsynligvis i april. - Jeg søker nye utfordringer og dette virker spennende, sier Skogvold som etter ti år i Dagbladets papirutgave nå vil over til nettet.


I DB Medialab skal Skogvold fremdeles jobbe med strategi og forretningsutvikling, men han skal også ta hånd om merkevarebygging (der han tar med seg nyttig erfaring fra Dagbladet). Dagbladet :på nettet har fremdeles det samme merkenavnet, og DB Medialab og Dagbladet har de samme eierne.

- Jeg vil også være en diskusjonspartner for de forskjellige produktansvarlige, sier Skogvold til digi.no.

Formelt ble DB Medialab skilt ut som eget selskap 1. januar i år, men Dagbladet :på nettet har eksistert siden 1995.

- Vi vil fortsette som før med nettsatsingen, men med litt større kraft, sier daglig leder for selskapet, Arne Krumsvik.

- Dagbladet har brukt litt mindre penger på nettsatsing enn konkurrentene (som er de store, etablerte nettaktørene). Nå skifter vi gear. Vi vil kjøre fortere, sier en entusiastisk Krumsvik til digi.no.

Dagbladet har allerede ett solid bein å stå på i Internett-sammenheng. Nemlig at Dagblad-produktet utgis i flere kanaler, WAP, PDA (til Palm) , e-postavis og nettavis.

Bein to er Start-portalen. - Den er et uttrykk for vårt virksomhetsområde nummer to; nemlig å utvikle nye produkter og virksomheter, sier Krumsvik.

- Når får vi se disse produktene?

- Snart. He he.

Det tredje beinet er investeringer.

- Vi er allerede i samtaler med flere, forteller Krumsvik. - DB Medialabs Internettlommebok inneholder både kontanter, aksjer i selskapet, og inntekter fra annonsering på nett og i papirutgaven.

Teamet som skal stå for investeringene er Krumsvik selv, i tillegg til kommende markedssjef Skogvold og en økonomisjef som ikke er ansatt ennå.

Mer vil ikke Krumsvik si om den saken, men han innrømmer at lommeboken inneholder MANGE millioner.

- Vurderer dere å benytte aksjer og opsjoner som et tilbud til nyansatte?

- Ja. Det er en utfordring vi står overfor, som alle andre nettselskaper, å tiltrekke oss og beholde flinke folk. Vi må nok bruke aksjer og opsjoner for å lykkes med det.

Hverken Krumsvik eller Skogvold har fått tilbud om aksjer eller opsjoner ennå. Det er heller ingen flere konkrete nyansettelser på trappene, men selskapet skal vokse organisk, som det heter.

- Hva med kannibalismen; er det frykt for at du skal kapre flere av Dagbladets ansatte til DB Medialab?

- Nei. Vi har felles interesser. Dagbladet blir glade hvis DB lykkes, avslutter Krumsvik.

Til toppen