DDoS-angrep påvirket ikke Norman-kundene

DDoS-angrepet mot Norman denne uken har ikke påvirket antivirusproduktene ute hos kundene.

Audun Lødemel, markedssjef i Norman, presiserer i dag overfor digi.no at det distribuerte tjenestenektangrepet selskapet har vært utsatt for denne uken, ikke påvirker den Sandbox-tjenesten som er en del av antivirusproduktene kundene selv har installert.

- Angrepet har vært mot vår gratis Sandbox-tjeneste tilgjengelig fra vårt nettsted, forklarer Lødemel.

Han forteller att angrepet startet allerede på tirsdag, men at det har kommet to bølger. Sandbox-tjenesten var på vei opp igjen mens digi.no snakket med Lødemel.

Norman har en viss rutine med håndteringen av slike angrep og har fått selskapets Internett-leverandør til å stenge de portnumrene som ble angrepet. Angrepet er også blitt loggført. Norman har anmeldt tilfellet og sendt over loggene til nasjonale sikkerhetsmyndigheter. Lødemel sier han har forhåpninger om at man får tatt de som står bak.

Han håper også at selskapets åpenhet rundt angrepet vil få flere, særlig de store selskapene, til å la være å holde tilbake informasjon om denne typen kriminalitet. Av frykt for å virke sårbare, unnlater mange selskaper å anmelde slike angrep, noe Lødemel mener fører til at angrepene bare vil fortsette.

- Det er store mørketall på dette området, sier han.

    Les også:

Selv om Lødemel er uenig i gårsdagens antagelser fra Telenor Security Operations Centre (TSOC) om at angrepet mot Norman har noen spesiell sammenheng med utviklingen på virusfronten i det siste, avviser han på ingen måte at angriperne er folk som står bak den typen botnet som Normans Sandbox-tjeneste ofte benyttes til å avsløre.

- Vi antar at de er lei av at vi er flinke til å dra ned disse nettene, sier han.

Mange sikkerhetsorganisasjoner og store selskaper benytter ifølge Lødemel Sandbox for å finne fram til botnet på et tidlig tidspunkt.

Normans gratis Sandbox-tjeneste er tilgjengelig fra denne siden.

Til toppen