De fleste kjøper nå HDTV i Europa

En ny undersøkelse av TV-markedet viser at HDTV og LCD er svært populært i Europa.

DisplaySearch annonserte i går en kvartalsrapport for det globale TV-markedet for tredje kvartal av 2006. Den totale veksten i leveransene er på 3 prosent i forhold til samme kvartal i fjor. Samtidig har gjennomsnittprisen på apparatene steget med 25 prosent på ett år til 548 dollar. Dette skyldes at stadig flere kjøper de dyrere flat-TVene. Men prisen på flate TV-er er stadig på vei nedover. Siden andre kvartal har gjennomsnittprisen på LCD-TVer sunket med 8 prosent, mens det tilsvarende tallet for plasma er 7 prosent.

Totalt ble det omsatt TV-er for 24,9 milliarder dollar i tredje kvartal i år. Dette er 28 prosent mer enn i samme kvartal i fjor.

Det er først og fremst i Kina og Nord-Amerika at salget målt i antall apparater øker. I Europa og Japan er det faktisk liten en nedgang. Dette forklares delvis med at mange i disse regionene kjøpte flat-TV allerede i forkant av fotball-VM.

Salget av Plasma-TV synker i alle regioner bortsett fra i Nord-Amerika. Plasma-TV-er i klassen for 40 til 44 tommer taper i forhold til LCD, mens teknologien vinner andeler fra bakprojeksjons-TVer i klassen for 50 til 54 tommer.

Globalt står Panasonic for 33 prosent av de leverte plasmaapparatene, etterfulgt LG Electronics. Målt i omsetning ligger Panasonic også på topp, men her er Samsung på andre plass.

    Les også:

Salget av LCD-TVer har gått opp med 99 prosent det siste året. Det ble solgt 10,8 millioner enheter i tredje kvartal. For første gang har salget av LCD-TVer passert salget av de klassiske CRT-TVene i Europa, og det ventes nå at dette vil skje i Nord-Amerika i fjerde kvartal.

Samsung holder posisjonen som ledende leverandør av LCD-TVer, både når det gjelder antallet enheter og omsetning. Sharp ligger på andre plass målt i antallet enheter.

Skjermer basert på både LCD og plasma i størrelsesklassen 37 til 42 tommer har sunket med minst 25 prosent i perioden mellom begynnelsen av august og midten av november, mener DisplaySearch.

Salget av bakprojeksjons-TVer (MD RPTV) har til tross for en viss nedgang i enkelte klasser, økt med 16 prosent siden i fjor. Til sammen ble det levert 740.000 slike TV-er i tredje kvartal. DLP er blitt den mest populære teknologien og har nå 47 prosent markedsandel. Sony er den ledende leverandøren med 36 prosent av de solgte enhetene, men taper noe til Samsung, som har en andel på 24 prosent. 42 prosent av bakprojeksjons-TVene som selges har støtte for 1080p-oppløsning.

Fortsatt er det svært mange som kjøper rør-TVer (CRT). Salget har faktisk økt med 13 prosent siden tredje kvartal i fjor, men den totale markedsandelen målt i omsetning har sunket fra 36 til 26 prosent i den samme perioden.

Det er kinesiske TTE som leverer flest CRT-TVer, mens Samsung har størst omsetning innen dette markedet.

Appareter med støtte for HDTV utgjør nå 28 prosent av det totale markedet. Dette en dobling i andelen siden samme kvartal i fjor. Men både i Nord-Amerika og Europa er andelen nå på over 50 prosent. Av disse er det likevel ikke mange som støtter 1080p-oppløsningen. Andelen er nå på 1,6 prosent av det totale markedet.

Gjennomsnitts-TVen er 25,6 tommer stor. De største TV-ene selges stort sett i Nord-Amerika. For eksempel leveres 83 prosent av apparatene med skjerm på over 50 tommer til denne regionen.

Til toppen