De første klikkene er gratis

Men så må du betale - også på Google.

Google melder på en offisiell blogg at de har gitt innholdsleverandører to nye verktøy for å regulere tilgang til betalt innhold gjennom søketjenesten.

Det ene verktøyet er en oppdatering til Googles ordning «First Click Free».

I dag fungerer denne ordningen slik at dersom du gjennom en av Googles tjenester – nyheter eller søk – får tilgang til en lenke til innhold som leverandøren tar betalt for, er det første klikket gratis. Du får med andre ord opp hele den opprinnelige artikkelen, men hvis du prøver å klikke deg videre derfra til annet betalt innhold, får vite at du må betale.

Ulempen med denne ordningen er at det som regel er mulig å gjenfinne også disse artiklene gjennom Google. Hver gang man klikker gjennom Google i stedet for gjennom selve betaltjenesten, nullstilles telleverket i «First Click Free». Erfarne Google-brukere kan derfor få nærmest full tilgang til innhold som ellers skulle vært forbeholdt abonnentene.

Oppdateringen til «First Click Free» innebærer at innholdsleverandøren kan begrense Google-brukere til maksimalt fem betalingsfrie klikk per dag.

Det andre verktøyet er et tilbud til innholdsleverandører om at de kan begrense søketjenestenes indeksering til det innholdet de velger å gjøre gratis tilgjengelig. Det innebærer at man kan legge opp en ordning der for eksempel tittel, ingress og noen få avsnitt er fritt tilgjengelig for alle lesere. Da vil Googles søke- og nyhetstjenester utelukkende forholde seg til denne gratisdelen, og verken indeksere eller gi tilgang til mer enn det. Artikler håndtert på denne måten vil typisk ha en advarsel om at den fulle artikkelen er bare tilgjengelig for dem som betaler.

I forbindelse med de to nye verktøyene, presiserer Google at det alltid vil være mulig for innholdsleverandører å reservere seg mot indeksering for Google søk og sitering på Google nyheter.

Google gjennomfører disse endringene samtidig som medieverdenen har en større debatt gående om hvorvidt man bør ta seg betalt for innhold eller ikke.

Aviskongen Rupert Murdoch har i det siste gjentatte ganger stemplet Google og andre søketjenester som parasitter fordi de tjener mer på innhold enn opphavene selv. Hans avisimperium omfatter Wall Street Journal, den eneste større avisen som har lykkes med å etablere en abonnementsordning for digitalt innhold. Nettavisen wsj.com har over 400 000 betalende abonnenter.

Murdoch skal være i samtaler med Microsoft om en mulig ordning der Microsoft betaler for at avisene hans avstår fra å la seg indeksere på Google.

I USA har debatten om betalt innhold kommet så langt at landets konkurransetilsyn FTC (Free Trade Commission) i går arrangerte en større høring om temaet.

På høringen langet Rupert Murdoch ut i kjent stil om at forbrukere må lære seg at kvalitetsnyheter ikke er gratis. Ansvarlig redaktør Robert Thomson i Wall Street Journal sa at inntektene fra nettabonnementene gjør det mulig å sysselsette 280 til 290 reportere utover det de ellers hadde kunnet beholde på lønningslisten.

– Internett-alderen kan ikke bare bli en timelang triumf for amatører, sa Thomson, ifølge nyhetsbyrået AP.

Arianna Huffington, gründer og ansvarlig redaktør i Huffington Post, anklaget Murdoch og Thomson for å drive med «digital fornektelse» og ba dem kutte ut jamringen.

Huffington Post har hatt en formidabel suksess siden starten 9. mai 2005. Blant 3000 bloggere med regelmessige bidrag til nettavisen er (ifølge Wikipedia) internasjonalt kjente navn som Barack Obama, Hillary Clinton, Michael Moore, Madonna, Alec Baldwin, Norman Mailer, Madeleine Albright, Robert Redford, Neil Young, Rahm Emanuel, Mia Farrow, Al Franken, Gary Hart, John Kerry, Nancy Pelosi, Jamie Lee Curtis og Ryan Reynolds. Alt innhold er gratis tilgjengelig for alle.

    Les også:

Til toppen