De store handelsgutta på nett

"Alle" de store bedriftene i Europa har kastet seg over e-handel og har sementert e-commerce som en svært viktig del av sin forretningsstrategi. Det viser en undersøkelse utført av konsulentselskapet Andersen Consulting.

I dag presenteres en undersøkelse utført av det store konsulenstselskapet Andersen Consulting som avslører at de fleste store bedriftene i Europa kaster seg over både e-handel og e-commerce generelt som våpen i kampen for å oppnå lavere kostnader og bedre marginer.

Det innebærer at de rene internettselskapene innen e-handel nå må belage seg på en svært tøff hverdag når de sterke merkevareaktørene dundrer inn på arenaen med sine logistikk-systemer og erfaring fra tradisjonell handel.

Hele 97 prosent av selskapene som ble undersøkt i studien "Connecting the dots?" er involvert i e-handel innen en eller annen form. Før var det selskaper som var basert i på nettet, og som drev utelukkende på nettet, som drev e-handel.

Men trenden er nå, viser undersøkelsen, at større selskaper beveger seg inn mot e-handel og e-commerce for full maskin.

Det er hovedsakelig frykt for at konkurrentene skal komme først som setter fart på e-commerce-planene til store selskaper. 75 prosent av etablerte, europesike bedrifter sier at de forsøker å holde tritt med konkurrentene, og at de ønsker å sikre seg en strategisk posisjon innenfor sin egen bransje.

80 prosent av bedriftene sier at de kommer til å utnytte nettet og e-handelsmuligher ytterligere. Stadig flere av de etablerte selskapene bruker nettet som kanal for salg og markedsføring. Ifølge undersøkelsen fra Andersen Consulting utgjorde disse i år 72 prosent, mens det er fjor var på 53 prosent.

Tallene taler for seg selv. Bruken av nettet og ny teknologi har tatt av blant europeiske bedrifter som er etablert. Noe som motbeviser dogmen om at Internett og e-commerce er et blaff i vinden.

- Vi snakker ikke lengre så mye om e-handel, men mer om "e"-en i handelsvirksomheten, sier Vernon Ellis, styreformann i Andersen Consulting i en pressemelding.

Fallet i Internett-aksjer (særlig innenfor dotcom-selskaper) har ikke rokket på planene til europeiske bedrifter når det gjelder å investere i e-commerce eller ny teknologi innenfor "nettifisering" av virksomheten.

93 prosent av selskapene i undersøkelsen til Andersen Consulting sier at de ikke har endret sine planer innenfor dette segmentet, selv om aksjene i flere e-selskaper falt i kjelleren tidligere i år.

Undersøkelsen viser også at bedriftene er inne i en læringskurve som er ganske heftig. Selskapene må venne seg til den høye farten i den nye økonomien og tilpasse dette til erfaringene fra den gamle økonomien - blant annet å ha en sunn forretningsdrift.

- Etablerte bedrifter er ikke lenger skremt av e-commerce eller spesielt imponert over pionerene. Det siste året har man tydelig sett fordelen med et sterkt varemerke, god økonomi og lederkunnskaper, sier Rosemary O`Mahony, partner i Andersen Consulting, i en pressemelding.

Men det er skjær i sjøen, skriver konsulentene i Andersen. Blant annet er det en åpenbar mangel på kompetanse, samt at det er et juridisk eller forretningsmessig klima som ikke stimulerer til entreprenørskap, som de er kjent for i USA.

Undersøkelsen til Andersen Consulting er den tredje i rekken av årlige undersøkelser på bruken av e-commerce blant bedrifter i Europa. I 1998 konkluderte rapporten med at bedriftene valgte å sitte på gjerdet når det gjaldt å utvikle en strategi for forretningsmessig bruk av ny teknologi.

I 1999 var situasjonen en annen: Selskapene hadde kommet seg ned fra gjerdet og var i full gang med å koble seg til den nye økonomien. Årets undersøkelse konkluderer greit med at bedrifter over en lav sko har kastet seg over e-commerce, både når det gjelder innkjøp (e-procurement), salg og markedsføring samt administrasjon.

Til toppen