De største nettstedene samles om felles trafikkmålinger

Endelig ser det ut som om de største norske nettstedene finner en internettmåling de kan samles om. Ikke overraskende er det Norsk Gallup som står bak målingen.

Norsk Gallup Institutt har fått god mottagelse ute i markedet på nettmålingen "WebMeasure". Dette er en måling som, i motsetning til Web-toppen, måler reell trafikk, ikke merkevarekjennskap.

I dag har Gallup avtaler med 15 nettsteder. Mange av dem troner hvert kvartal på web-toppen, og er blant Norges største nettsteder. Tor Aksel Ødegård, avdelingsleder i Gallups medieavdeling, sier til digitoday at de som er med, eller har bestemt seg for å være med på denne målingen er SOL, VG, Aftenposten, Dagbladet, NRK, Spray, Nettavisen, Tinde, FINN.no, DN.no, StepStone, P4, Popit, Drammens Tidende og Jippii.


Det koster 60.000 kroner i året å delta på denne målingen. Tallene skal rapporteres jevnlig til hvert av nettstedene som deltar.

- Alle må få lagt inn skript på sitt nettsted, og når dette er klart kan man begynne å tenke på offentliggjøring av tallene, sier Ødegård. Han regner med at de første WebMeasure-tallene kan offentliggjøres i løpet av et halvt års tid.

Gallup er glade for å ha fått med seg de største medieselskapene på denne målingen som de mener er det mest korrekte og presise målesystemet som er utviklet for å kartlegge det enkelte nettstedets trafikk i form av sidenedlastinger og brukersesjoner.

Dette systemet må ikke forveksles med de intervjubaserte målingene til Gallup, populært kalt Web-Toppen, som måler merkevarekjennskapen til nettstedene i Norge. WebMeasure er heller ingen konkurrent til ACNielsen og MMXI/MMIs panelmålinger som baserer seg på et utvalg av internettbrukere og måler bruksmønsteret til norske internettbrukere på unikt brukernivå.

Gallup WebMeasure tar med såkalte cachede sider, noe som er årsaken til at de fleste opplever en økning i trafikken som blir rapportert. Gallup WebMeasure er også et totaltelle-system, hvor man ikke blir beheftet med stikkprøve-usikkerhet som for eksempel er tilfelle i et panel som skal gjelde for et større antall nettbrukere, skriver analyseinstituttet i sin presentasjon for kundene..

Den samlede mengden trafikk måles ved hjelp av en tag som plasseres nederst på nettstedets sider. Når en besøkende laster ned en nettside, kommuniserer den besøkendes nettleser med Gallup sitt nettverk av servere. Målingen foregår derfor ikke via nettstedets egen server, og man omgår dermed "caching-problematikken".

Til toppen