De vanligste Internett-mytene

En ny undersøkelse fra konsulentene i Andersen Consulting avdekker noen interessante myter om Internett. Mytene kan få deg til å revurdere din strategi.

Rapporten fra Accenture, det nye navnet på Andersen Consulting fra 1. januar neste år, kan få mange til å revurdere B2C-markedsplassene. I en ny undersøkelse kalt "Beyond the Blur: Correcting the Vision of Internet Brands" fokuseres det utelukkende på konsumenten. Konklusjonene i rapporten avdekker en del overraskelser som kan gi økt innsikt for å forstå merkevare og internett-interaktivitet.

Undersøkelsen er laget med i USA, men Eirik Anderseni Andersen Consulting sier at rapporten er vel så passende for norske forhold.

- Mange mennesker forbinder et brand med en forretningslogo, produkt, bilde eller følelser, sier Stephen Dull, partner i Andersen Consulting i rapporten. - Likevel består et brand av mye mer enn dette. I denne rapporten fastslår vi at et brand er "summen av kundens erfaring og oppfatninger av produktet eller servicen."

Her er mytene som rapporten mener bør få mange til å revurdere sine strategier. Rapporten fastslår at det kommersielle livet på Internett er motsatt av hva mytene sier det skal være:

Myte 1: Ta siktemål på de unge! Suksess på Internett avhenger av å erobre så mange som mulig av den unge generasjonen. Realitet: Sannheten er at 10 prosent av populasjonen står for over 70 prosent av pengeforbruket og 44 prosent av storforbrukerne er over 35 år. Ny Strategi: Glem de unge, fokuser på lommeboka.

Myte 2: Annonsering koster ikke penger, det betaler seg i lengden fordi brand awareness er verdt prisen! Realitet: Store deler av de som kjøper varer og tjenester på nettet bryr seg ikke om brands. Faktisk rangeres brands på tiendeplass blant de ti viktigste faktorene for å skaffe kunder. Ny strategi: Ikke kast vekk penger på markedsføring, bygg heller en atmosfære som gjør det hyggelig å handle.

Myte 3: Alt handler om pris! De fleste kundene handler på Internett fordi det er billigere. Realitet: Pris bidrar bare 10 prosent til brand-verdien. Ny strategi: En hyggelig "totalopplevelse" bidrar mer til bunnlinjen.

Myte 4: Suksess avhenger av å forstå kundedemografi. Realitet: Hvis du skal behandle kundene forskjellig, må du se på behovs-basert segmentering i stedet for alder, kjønn osv. Å forstå kundenes behov er nøkkelen til å skape en hyggelig "totalopplevelse" for kunden. Ny strategi: Glem demografiske data!

Myte 5: Personalisering gjør at kundene kommer tilbake oftere. Realitet: Personalisering er noe av det minst viktige for konsumentene. Kundene uttrykker bekymring for personlig informasjon på Internett. Ny strategi: Personalisering lønner seg ikke!

Myte 6: Online-kunder liker interaktivitet. Realitet: Interaktivitet rangeres meget lavt blant konsumentene. Ny strategi: eTailers trenger heller å fokusere på hastighet og enkelhet.

Myte 7: "Bricks and mortar" sikrer etablerte kundeforhold. Realitet: Online-konsumenter bryr seg ikke om et merkenavns tilhørighet offline. Ny strategi: Tilstedeværelse offline er ikke verdt prisen.

Til toppen