Deler ut en million norske bilder til fri bruk

For å stjele brukere fra Google, deler Sesam nå ut en presang til norske PC-brukere.

Schibsteds store søke-satsning sliter i konkurransen med blant annet Google og Schibsted la i forrige uke frem tall som viser at omsetningen øker, men det gjør dessverre også tapene.

digi.no skrev i forrige uke at Schibsted melder at "muligheten for et overskudd ligger enda lengre frem i tid enn ventet". Schibsted Søk, som består av Sesam og den mindre Internettkatalogen, øker omsatte i tredje kvartal for for 19 millioner kroner, opp fra 10 millioner i tredje kvartal i fjor.

Men det hjelper ikke, for tapene øker i stedet for at Sesam nærmer seg et overskudd. På et annonsesalg på 19 millioner, tapte Schibsted 24 millioner kroner i tredje kvartal.

Sesam-sjef Mikal Rohde forteller at Sesam jobber på mange fronter for å rette opp dette. En av strategiene er å servere innhold Google ikke har. Og i det stille har Sesam gjort nettopp det.

Sesam har fra det Schbisted-eide bildebyrået Scanpix kjøpt inn en million bilder som er lagt ut til nesten fri bruk. Et søk på Kong Harald, Stortinget, bondegård gir en lang rekke både historiske og oppdaterte bilder.

Det er dog begrensninger i bruken: Bildene har begrenset oppløsning, typisk 250-300 pixler og man kan bare bruke dem privat eller internt, for eksempel til Powerpoint-presentasjoner, dokumenter eller skole-prosjekter. Man har ikke lov å trykke, legge ut på nettet eller publisere noe med bildene.

Sesam skal starte salget av versjoner i større formater som kan publiseres etterhvert, forteller Rohde.

Til toppen